Hvar – Izložba „16. međunarodni fotografski doživljaj baštine 2011.“

Međunarodna izložba fotografija mladih „16. međunarodni fotografski doživljaj baštine 2011.“ - otvorenje: petak, 23. rujna 2011. godine u 20.30 sati - Gradska loža, Hvar.

Međunarodna izložba fotografija mladih „16. međunarodni fotografski doživljaj baštine 2011.“ – otvorenje: petak, 23. rujna 2011. godine u 20.30 sati – Gradska loža, Hvar.

Hrvatski fotosavez ove godine po četrnaesti put priređuje međunarodnu izložbu fotografija mladih Međunarodni fotografski doživljaj baštine u Hrvatskoj. Izložba je rezultat opsežne programske aktivnosti namijenjene mladima do 21 godine starosti, koja je započela 1996. na inicijativu Ministarstva kulture Katalonije i otada joj se svake godine pridružuje sve veći broj – ne samo europskih – zemalja i pokrajina.

Nakana projekta, koji se priređuje u okviru Europskih dana baštine pod pokroviteljstvom Vijeća Europe i uz potporu UNESCO-a, od samoga početka bila usmjeriti što veći broj mladih na fotografiranje i razumijevanje kulturne i prirodne baštine.
Zajednička izložba izabranih fotografija mladih autora iz svih zemalja sudionica priređuje se približno u isto vrijeme – u rujnu, u sklopu obilježavanja Europskih dana baštine – u svim zemljama i pokrajinama sudionicama, a cilj joj je razmjena ponajboljih fotografskih rezultata mladih autora iz različitih zemalja kako bi se dobila cjelokupna dimenzija odnosa mladih spram baštine. Izložba se krajem godine postavlja i u Palači Europe u Strasbourgu, u sklopu završne svečanosti projekta. Svake godine izložbu prati zajednički katalog s reprodukcijama svih fotografija na izložbi.
Projekt Međunarodni fotografski doživljaj baštine (International Heritage Photographic Experience – IHPE) dobio je 2008. godine Nagradu Europske Unije za kulturnu baštinu, plaketu Europa Nostra.

U ovogodišnjem, 16. izdanju Međunarodnog fotografskog doživljaja baštine sudjeluju 42 zemlje/pokrajine iz Europe, Afrike, Amerika i Azije: Albanija, Andora, Argentina, Austrija, Azerbajdžan, Belgija /Bruxelles, Flandrija/, Brazil, Cipar, Ekvador, Estonija, Francuska /Île-de-France/, Hrvatska, Irska, Italija, Kanada /Quebec/, Katar, Kuba, Latvija, Lihtenštajn, Makedonija, Malta, Maroko, Moldova, Nizozemska, Njemačka, Poljska, Portugal, Rumunjska, Rusija, SAD, Slovačka, Slovenija, Španjolska /Aragon, Baskija, Galicija, Kastilja-La Mancha, Katalonija, Madrid/, Švicarska, Ujedinjena Kraljevina /Škotska/ i Urugvaj.

Hrvatski fotosavez je formirao kolekciju za ovu izložbu putem natječaja.
Zlata Medak, voditeljica programa za mlade Hrvatskog fotosaveza, Valentino Bilić Prcić, slobodni umjetnik fotograf, i Jelena Popić, prof., pregledali su 1323 fotografije 176 autora, nastale jednim dijelom i na fotoradionicama koje je Hrvatski fotosavez priredio za mlade u proteklom razdoblju.

Za izložbu su odabrani sljedeći autori i radovi:
1. Jurica Juraković, r. 1993., Karlovac, „Posavska nošnja – Hrašće“
2. Željko Sović, r. 1990., Kutina, „Sv. Donat – Zadar“
3. Bojan Migač, r. 1990., Lepoglava, „Selo Višnjica“
4. Luka Barišić, r. 1997., Našice, „Gorjanske kraljice“
5. Vini Božiković, r. 1999., Jelsa, „Procesija Za križem“
6. Veronika Primi, r. 1999., Jelsa, „Crkva Sv. Marije od Milosrđa – Vrboska, Hvar“
7. Karla Ljubičić, r. 1996., Sinj, „Crkva Sv. Spasa – Cetinska krajina“
8. Nikola Pavić, r. 1992., Sinj, “Srednjevjekovni nadgrobni spomenici – Dalmatinska zagora”

O izboru radova tekst je napisao Valentino Bilić Prcić (objavljen i u katalogu izložbe):
“Fotografije mladih fotografa s ovogodišnje karavane fotoradionica diljem Republike Hrvatske na temu baštine donijele su obilje mladenačke zaigranosti, ali i potpunu zainteresiranost, promišljenost i svjesnost fotografiranog motiva. Stoga je izbor od osam fotografija za natječaj International Heritage Photographic Experience i ovoga puta bio sve osim lagan posao.
Odabranim fotografijama nastojali smo premrežiti hrvatsku materijalnu i nematerijalnu baštinu, povezati suptilne spone tradicionalnog graditeljstva u prizoru drvene seoske kuće iz Hrvatskog zagorja s onima u epskom monolitu kamenog stećka na drugom kraju naše zemlje, u Sinjskoj ili Imotskoj krajini, ili tradicionalnu višestoljetnu procesiju „Za križem“ s otoka Hvara s praslavenskim običajem „Ljelja“ Slavonskih kraljica iz sela Gorjana.

Nismo mogli ostati ravnodušni ni pred fotografijama nekih od najstarijih sakralnih objekata u Republici Hrvatskoj, poput starohrvatske crkve sv. Spasa građene u 9. st. ili predromaničkog zadarskog Sv. Donata, te smo u mladenačkoj fotografskoj interpretaciji ovih najvrijednijih spomenika još jednom spoznali povijesnu snagu prizora i iznova otkrivali prožetost graditeljstva i duha mjesta.

Izborom baš ove zbirke fotografija željeli smo potcrtati moć i snagu prizora u njegovoj jednostavnosti, kada se fotografiranom motivu ne pristupa s akademskom poputbinom znanja, nego s dječjom, mladenačkom prostodušnošću koja motiv smješta, a ne uzdiže i koja istinski dokumentira, čistim pogledom, kakvim mi odrasli ponekad više ne znamo gledati.
Osobno sam veoma sretan vidjeti ovako velik broj kvalitetnih fotografija nastalih na radionicama što je sasvim dokinulo moj strah spram tehničke hiperprodukcije koja bi mogla umanjiti kvalitetu fotografija, te vjerujem da će mladi autori iz ovog izbora, ali i brojni drugi, nastaviti izgrađivati svoj pogled, usavršavati svoja znanja i stvarati fotografije pred kojima ćemo i u nekim budućim prigodama ostajati zadivljeni. Čak i onda kada bilježe već bezbroj puta snimljene prizore.“

Izložbu čini 105 fotografija, izrađenih u formatu 40×50 cm, opremljenih na podložne ploče od poliuretana.

Izložbu prati katalog u izdanju Povijesnog muzeja Katalonije u kojem su reproducirani svi radovi u izložbi.