Fotografske tehnike – Vjenčanja

Skok_tnIz sadržaja najnovijeg broja 67 časopisa ReFoto prenosimo članak o fotografskoj tehnici snimanja vjenčanja. Fotografiranje samog vjenčanja je jedna od zahtjevnijih i težih tehnika u fotografiji, a pritom ste ograničeni vremenom i ponekad neugodnim gostima.

Fotografske tehnike - vjenčanja

Fotografisanje vjenčanja jedna je od najzahtjevnijih i najtežih disciplina u fotografiji. Ovo može nekome zvučati pretenciozno, ali u isto vrijeme morate biti i reporter, i portretista, pejzažista, modni fotograf, fotograf hrane i detalja… Tek tada sve dobija mnogo ozbiljniji ton.

Morate da budete u dobroj kondiciji jer svadbe znaju da traju i po 12 sati, da budete psiholog i komunikolog da biste se snašli u nezgodnim situacijama koje nisu rijetke, da budete savjetnik i koordinator, jer stvari često ne idu onim tokom kojim bi trebalo, a vama je stalo da sve prođe kako treba. I sve to da biste na kraju imali zadovoljne klijente jer je njihova preporuka jedina prava i efektivna reklama. Mislite li i dalje da je lako biti “svadbar”?

Koristeći plitko polje dubinske oštrine snimio sam ovaj neizbježan motiv na svakom vjenčanju. Objektiv je Nikon 85/1,8 širom otvoren, fotoaparat Nikon D700, ISO 400, prioritet blende.

Prstenje: Koristeći plitko polje dubinske oštrine snimio sam ovaj neizbježan motiv na svakom vjenčanju. Objektiv je Nikon 85/1,8 širom otvoren, fotoaparat Nikon D700, ISO 400, prioritet blende.


Pripreme

Kad su jednog poznatog fotografa pitali koji je dio opreme najbitniji za njegov posao, odgovorio je “mobilni telefon!” “Ako ne završim posao preko telefona, sve ostalo mi je džabe.” Dakle, kad vas pozovu za posao, morate biti ubjedljivi, samouvjereni i izbjegavajte odgovor na pitanje: “A, koliko to zadovoljstvo košta?” Insistirajte da se vidite s potencijalnim klijentima, ponesite fotografije (štampane ili u elektronskoj formi), detaljno se raspitajte o njihovim planovima za taj dan, šta se sve dešava, koje su lokacije, u koliko sati treba da budete na zadatku i šta se tačno očekuje od vas. Tek kada čujete sve to, možete da formirate cijenu i da je saopštite mladencima, ili još bolje – recite im da ćete im poslati na i-mejl. Zvučaće profesionalnije, a i imaćete pisani trag o vašem dogovoru u slučaju nekog nesporazuma.

Ponuda

Trudite se da napravite svaku ponudu po mjeri klijenta. Još jedan koristan trik: ponudu šaljite u pisanoj formi i obavezno napravite tri paketa sa tri različite cijene. Prvi paket napravite samo s osnovnim stvarima i taj neka bude najjeftiniji. Srednji paket je ono što vi u stvari želite da dobijete i njega formirajte prema sebi, a treći, najskuplji, “napucajte”, jer će taj vjerovatno otpasti. Čak iako ste početnik, nemojte stavljati neku jako nisku cijenu jer ćete kasnije, kad budete imali više iskustva i posla, teže postići onu cijenu koja će vam biti odgovarajuća.

Oprema

Ako fotografišete sami, obavezno imajte drugi (rezervni) fotoaparat, jer nikad ne znate šta može da se desi, a odgovornost je velika. Osim toga, ako imate dva fotoaparata, možete lakše da radite (na jedan stavite širokougani, a na drugi teleobjektiv) i spremni ste za sve. Upoznajte dobro svoju opremu i izvježbajte promjenu najčešće mijenjanih parametara napamet, bez gledanja, jer je brzina reagovanja kritična stvar. Rezervne (i pune) baterije se podrazumijevaju. Ako ste u prilici, obiđite lokaciju na kojoj se održava slavlje dan prije da vidite kakvi su svjetlosni i ostali uslovi i gdje možete da ih odvedete na tzv. “session”.

Tehnika

Sastavite listu fotografija koje morate da napravite unaprijed i trudite se da je ispunite i uvijek u svakoj fazi uradite prvo te sigurne fotografije, pa se poslije poigrajte sa svjetlom, neobičnim uglovima, dubinskom oštrinom i ostalim trikovima koje ste naučili. Trudite se da uvijek skupljate te trikove iz knjiga, s Interneta ili iz stručnih časopisa, jer će vam sigurno zatrebati.Gledajte kako drugi rade i pokušajte da shvatite kako je neka fotografija snimljena. Uvijek ostavite makar pet minuta za igru i ekperimentisanje jer će vas činiti srećnim, a nerijetko baš iz tih eksperimenata izađu fotografije koje su “heroji dana” i po kojima ćete biti prepoznatljivi kao drugačiji i neobični.


Taj dan je bio kišovit i hladan, pa fotografisanje na otvorenom nije dolazilo u obzir. Prvo što mi je palo na pamet jeste da odvedem mladence u tržni centar, pa smo se tamo šetali i fotografisali. Naiđosmo pored bioskopa i zahvaljujući ljubaznosti osoblja otvorili su nam jednu od sala i tu je nastala ova fotografija. Nikon D700, objektiv Nikon 24?70/2,8 i iskorišten je ?Nikonov? CLS sistem (blic je sa strane držao asistent u ruci). ISO 800, f/3,2, 1/100, manuelni režim. Blic je bio podešen na iTTL.

Bioskop: Taj dan je bio kišovit i hladan, pa fotografisanje na otvorenom nije dolazilo u obzir. Prvo što mi je palo na pamet jeste da odvedem mladence u tržni centar, pa smo se tamo šetali i fotografisali. Naiđosmo pored bioskopa i zahvaljujući ljubaznosti osoblja otvorili su nam jednu od sala i tu je nastala ova fotografija. Nikon D700, objektiv Nikon 24?70/2,8 i iskorišten je ?Nikonov? CLS sistem (blic je sa strane držao asistent u ruci). ISO 800, f/3,2, 1/100, manuelni režim. Blic je bio podešen na iTTL.


Dan na vjenčanju

Obično se prvo fotografišu pripreme kod mlade. Trudite se da iskoritite dostupno svjetlo ako ga ima, snimite sve detalje (cipele, haljinu na vješalici, cvijeće, dekoracije, vjerenički prsten…) i hvatajte momente kada mladi pomažu da se spremi, kada su oko nje kuma i drugarice, dok se šale i zabavljaju, kada njeni roditelji uđu da je vide… Čim se mlada spremi, snimite formalne portrete, krupne i totale, iskoristite prozor kao izvor svjetla ako je moguće. Blic koristite u krajnjoj nuždi, a i kada ga koristite, gledajte da ne bude na fotoaparatu, nego negdje sa strane i aktivirajte ga daljinski. Pravilno balansiranje ambijentalnog i vještačkog svjetla u tom slučaju od ključnog je značaja.

Kada ste završili sa snimanjem mlade, pratite dalje tok dešavanja i trudite se da fotografijama ispričate priču o događaju onako kako ga vi vidite. Zamislite da ste novinar i da imate zadatak da napravite reportažu o tome i u tom smislu birajte kadrove i momente. Insistirajte da mladenci u toku dana odvoje pola sata-sat da biste zajedno otišli negdje i snimili njihove portrete (zajedničke i odvojeno). Idealno je da se to uradi dan-dva unaprijed, što se u praksi teško može organizovati,a i mladenci često nisu raspoloženi da se spremaju dan prije svadbe. Kada ih izvedete na lokaciju, prvo ih opustite neobaveznim razgovorom i ponekom šalom i recite im da, u stvari, nema puno poziranja, da se ponašaju kao da vi niste tu i da rade ono što bi radili da su sami u šetnji na nekom lijepom mjestu. Tako će biti opušteniji i fotografije će biti prirodnije. To su glavne fotografije tog dana i posvetite im punu pažnju. Ostatak dana je manje-više reportaža i tu obično kulminiraju zabava i akcija. Trudite se da uhvatite atmosferu, igrajte se s dužim ekspozicijama u kombinaciji s blicem, hvatajte komične i romantične momente. Kad se primakne dogovoreno vrijeme odlaska, priđite mladencima i najavite im odlazak za slučaj da imaju još neku posebnu želju. Ne treba da ostajete preko dogovorenog vremena ili ako baš morate, recite im da se to dodatno naplaćuje. Kad se sve završi, prebacite fotografije na računar i odmah napravite rezervnu kopiju. Vjerujte da predostrožnosti nikad nije previše. Znam ljude koji prave tri kopije svega i čuvaju na različitim medijima. Sređen materijal obavezno “upakujte” na odštampane diskove, s odštampanim omotom, jer će djelovati profesionalno (ako dajete digitalne kopije). Ako pravite digitalni album, ne “kitite” ga previše, ali gledajte da ispičate priču, a ne samo da postavite fotografije koje se vama sviđaju. Ponekad neka fotografija tehnički ili po nekom drugom kriterijumu ne zaslužuje da se nađe u albumu, ali ako je bitna za priču – stavite je. Dizajn albuma zahtijeva malo više prostora, pa ćemo tu priču ostaviti za neki drugi put. Za sada vam samo ostaje da uživate u osmjesima i radosti mladenaca kada budu gledali vaše fotografije. Dobro svjetlo vam želim!

Tekst i fotografije: Aleksandar Jaredić

Kada imate opuštene mladence, onda možete da napravite i ovakve snimke. Mlada na ovoj slici, u stvari, kija, jer sam ih odveo na poljanu, a ona je alergična na polen! Nikon D700, objektiv 85/1,8 pun otvor blende, ISO 400 da bi zamrzao pokret.

Skok: Kada imate opuštene mladence, onda možete da napravite i ovakve snimke. Mlada na ovoj slici, u stvari, kija, jer sam ih odveo na poljanu, a ona je alergična na polen! Nikon D700, objektiv 85/1,8 pun otvor blende, ISO 400 da bi zamrzao pokret.

Iskoristio sam svjetlo zidne lampe i postavljajući mladu ispred zida dobio relativno čistu pozadinu koju sam kasnije u postprodukciji potpuno očistio i dodao teksture. Fotoaparat je Nikon D700, objektiv Nikon 24?70/2,8 širom otvoren (F2,8), prioritet blende i ISO 500.

Portret mlade: Iskoristio sam svjetlo zidne lampe i postavljajući mladu ispred zida dobio relativno čistu pozadinu koju sam kasnije u postprodukciji potpuno očistio i dodao teksture. Fotoaparat je Nikon D700, objektiv Nikon 24?70/2,8 širom otvoren (F2,8), prioritet blende i ISO 500.