Fotografiranje auto-moto sporta

5Naš suradnik Ivica Drusany, vjerni pratitelj svih auto-moto zbivanja u Lijepoj našoj, odlučio je podijeliti par savjeta kako i s čime snimati takve događaje.

Lijepo je kad spojiš dva hobija koja voliš kao što je u mojem slučaju fotografija i praćenje auto-moto sporta. Iako hrvatski automoto sport nije na nekom zavidnom nivou  ipak se može naći nekoliko zanimljivih događaja godišnje. Prvenstveno svi čekamo Deltu, naše najjače, najstarije i najatraktivnije natjecanje koje je do sada održavano već 36 godina zaredom. Bili su tu i pokušaji organizacije ORC-a, koji će treću godinu teško ugledati. Prošle su nam se godine nakon pauze vratili i Stubaki, česti su i slalomi, tu su i Učka, Rabac, Grobnik…, ali na žalost to je sve slabo medijski i sponzorski popraćeno, pa nedostaje i publike i dodatnih sadržaja uz same staze.

Bilo kako bilo, na svim tim događanjima se mogu napraviti zanimljive snimke, a uglavnom Vam ne trebaju nikakve posebne akreditacije i dozvole.

1

Za nesmetano fotkanje i dobre fotke se treba malo potruditi i pripremiti, pa evo par savjeta, odnosno mojih iskustava popraćenim sa fotografijama.

?  Upoznajte stazu
Ako ste u mogućnosti, bilo bi više nego korisno nekoliko dana prije utrke, provesti se stazom, odnosno cestom kojom će se voziti brzinac koji želite fotkati (karte se mogu skinuti na službenim stranicama). Tako ćete u miru moći ocijeniti koja je najbolja lokacija za fotkanje, pa nećete imati taj grč prije samog starta. Najbolje lokacije su uglavnom i one najopasnije, pa uzmite u obzir da ako želite dobru fotku, da ne želite baš i poginuti prilikom snimanja.
Pri odabiru lokacije imajte na umu da se za vrijeme brzinca baš i ne možete šetati po cesti tako da dobro promislite da li Vas baš taj dio zadovoljava za gledanje i fotografiranje. Ako dolazite autom, nađite neko sigurno mjesto i za njega. Da vam se ne bi pomiješali svi ti zavoji, korisno je uzeti navigaciju i ukucati koordinate Vašeg omiljenog zavoja ili ravnine kako bi im se na dan utrke lakše vratili. Još jedan važan detalj za smještanje je taj da se na svakom rally-u sat vremena prije svakog brzinca zatvara cesta, pa uzmite i to u obzir.

?  Prognoza vremena
Neka Vam ne bude teško provjeriti i prognozu za slijedeći dan kako bi se znali obući. Budući da ja previše ne vjerujem meteorolozima, uvijek imam kišobran u ruksaku, nekakav šuškavac i obućem se slojevito da se mogu bez problema skinuti odnosno obući. Ako je u gradu vruće ne znači da je i na Sljemenu ili na Budinjaku isto tako, pa nije na odmet imati i nešto toplije uz sebe. Iako kiša za vrijeme fotkanja  nije zdrava za opremu, zna biti dosta zanimljiva zbog vodene prašine ili lokva koje dodatno začine fotku. U slučaju kiše uvijek je dobro imati običnu vrećicu za zamrzavanje koju možete omotati oko objektiva i aparata. Malo ju učvrstite gumicama i to je to, fotkanje se može nastaviti.

2

Što se tiče foto opreme ja koristim svoju standardu konfiguraciju, Canon 20D sa objektivima 17-40 i 70-200.
Širokokutni objektiv je savršeno iskoristiv u unutrašnjim stranama zavoja, gdje se brzina auta ipak smanji pa se može napraviti zanimljivi panning.

3

[blockquote]U fotografiji, panning označava horizontalno micanje kamere. Panning tehnika se koristi da se naglasi brzo gibanje, a da se pritom prednji kadar izdvoji od pozadine. U praksi takve fotografije daju oštar objekt koji se giba (životinja, automobil i  slično) dok je pozadina razmazana prividno u smjeru  protivnom od smjera gibanja objekta. Kod fotografiranja, potrebno je pratiti objekt i držati objekt koji se giba u istom djelu kadra tijekom ekspozicije. Duljina ekspozicije pritom mora biti dovoljno duga da se pozadina “razmaže” uslijed kretanja fotoaparata dok vi pratite objekt. Pravilna ekspozicija ovisi o brzini kretanja objekta, žarišnoj duljini objektiva  i udaljenosti objekta od pozadine. Primjera radi, za bolid Formule 1 bit će vam potrebno samo 1/250 sekunde, dok ćete za čovjeka u trku trebati ekspoziciju i do 1/60 sekunde da bi dobili istu količinu zamućenja. Naravno, što su ekspozicije dulje, teže će vam panning uspjevati. Stoga za dulje ekspozicije profesionalci koriste stative i monopode, jer pritom izbjegavanju trešnju fotoparata u vertikalnoj ravnini. [/blockquote]
Na ravnim djelovima staze, širokokutni objektiv više nije tako dobra ideja. Da bi automobil bio zadovoljavajuće veličine, sa širokokutnim objektivom je potrebno relativno blizu prići samoj stazi. Zbog same te blizine potrebno je brzo micati fotoaparat, što je dosta teško, želimo li pritom da nam fokusna točka ostane “zalijepljena” za automobil  i da pritom auto ne ispadne iz kadra. Nije nemoguće, ali je teško.
Zato, ako želim raditi ?klasične? panninge, uzimam teleobjektiv 70-200 i udaljim se od same staze, pa mi je samim time pomak aparata mirniji, ujednačeniji i ta udaljenost mi dozvoljava da  mirnije pratim auto, što naravno rezultira i boljom fotografijom.

4

Za dobar panning, pratite automobil kroz objektiv jedno vrijeme prije okidanja tako da dobijete osjećaj kojom se brzinom automobil kreće. Kad jednom okinete nemojte zaboraviti nastaviti pratiti automobil za vrijeme trajanja ekspozicije.

Postavke aparata mi izgledaju otprilike ovako. Koristim manualni mod gdje je ekspozicija stavljena na 1/125s ili dulje. 1/125s je relativno kratka i kolege znaju slikati i do 1/60s, ali ja to jednostavno ne uspijevam.  Ako imate objektiv sa stabilizacijom, dulje ekspozicije su itekako izvedive pa se nemojte ustručavati. Blendu zatvaram zavisno od vremena, odnosno jačine sunca. Uglavnom završim negdje oko f/8 ili f/10. Ista stvar je sa ISO vrijednosti. Uglavnom sam na ISO 100, ali ako baš nema sunca dižem vrijednost na ISO 200. Fokusiranje je postavljeno na AI Servo tako da je auto uvijek izoštren. Uvijek  izoštravam  sredinu auta. Time izbjegavam da mi fokus s automobila pobjegne na pozadinu. Okidanje je postavljeno na serijsko-uzastopno, tako da ako ste sve podesili korektno, jedna fotka iz serije bi morala ispasti dobro.
5

6

Kod kadriranja je meni zgodno imati neki detalj u pozadini ili čak ispred, bila to publika, reklame ili neki prepoznatljivi detalj sa staze gdje se vozi.

7

Npr. snimka gore bi bila odlična da je smještena uz nekakvu zanimljivu pozadinu, a ovako je dosta obična i dosadna. (nije, zbog egzotičnog modela :) op.u. )

8

Gornja snimka ima gledatelje u pozadini pa je ukupni dojam malo bolji.

9

Na zadnjoj “delti” sam bio u visokoj travi, koja je malo razbila monotoniju i oživila ?običan? panning.

10

Dinamiku možete dobiti, ako i nakosite aparat dok snimate.

11

Ili ako postavite dulju ekspoziciju, pa dobijete razmuljani auto dok je ostatak oštar.

12

Kada  Vam  dosadi panning, uvijek možete snimiti atraktivne kadrove i sa kratkim ekspozicijama.

13

14

Ako se vozi po makadamu skratite ekspoziciju kako bi ulovili komadiće šodera koji frcaju,

15

35494

Foto:  Grozni

a ako ima i prašine okinite širi kadar da se vidi taj oblak koji je digao auto u naletu.

16

Meni su dragi i krupni planovi s prednje strane u kojima se jasno vide vozači.

18

17

Zanimljivi kadrovi su i oni sa “šircem”, tik uz stazu,  po mogućnosti s poda, ali to su već vrlo rizične akcije koje ne preporučam.
Dosadne i neuvjerljive su one fotke na kojima je auto slikan s boka, pri kratkim ekspozicijama, pa auti izgledaju kao da su parkirani.

Važna napomena je da budete svjesni da uz stazu ne postoji savršeno sigurna lokacija. Uvijek se može desiti neki defekt na autu koji će natjerati vozača da izađe iz idealne putanje i da krene tamo gdje se najmanje nadate. Više puta sam svjedočio kako npr. pukne guma ili otpadne kotač pri punoj brzini, koji nastavi svoju putanju prema ljudima iako je auto skrenuo u drugom smjeru. Ili kad je volan otkazao poslušnost pa je cijeli auto neplanirano produžio. Nisu niti svi vozači jednako spretni i iskusni pa Vas oni a kraja liste mogu neugodno iznenaditi svojim vožnjama. Zato opreza nikad dosta.

19

Ako vam nije neugodno možete vikati Jura, Jura, pa ćete dobiti i ovakvu fotku :-)

20

ko vas zanima ova tematika i htjeli bi isprobati fotografiranje auto sporta, predlažem da pratite slijedeće stranice kako bi saznali raspored događanja.
www.haks.hr, www.hrautosport.com, www.brzina.net

Tekst & foto : Ivica Drusany