Fotografija kao masovni medij (2)

Digitalna tehnologija, kažu, olakšala nam je život, pa i stvaralaštvo, pri čemu u ovom slučaju mislimo na snimanje (fotografsko i video). Svi fotografiraju raznim uređajima, svi maksimalno vjeruju u digitalnu tehnologiju, koja im, po njihovom mišljenju, omogućava snimanje u svim uvjetima, a u konačnici vrlo dobre rezultate. Na taj način donose se posve krivi zaključci o mediju fotografije, o odnosu tehnike i stvaralaštva i zaboravlja se na ono bitno što čini fotografiju, dobar snimak od nekog beznačajnog. No neovisno o tome, koliko je danas fotografija masovni medij, neke konstante su uvijek nazočne.

Fotografija se temelji primarno na umješnosti uočavanja i promatranja, a ne toliko, što se danas često prenaglašava, na primjeni najsuvremenije tehnologije.

Fotografija je tehnika. Fotografija je informacija. Fotografija, odnosno fotografiranje je aktivnost koja zabavlja. Fotografija je i umjetnost i još štošta.

Mnogi međutim misle i govore, da snima fotografski aparat, pa je onda lako svaku neumješnost i loš rezultat pripisati tehnici. Što se više bavimo fotografiranjem, posvećujemo joj više vremena i pozornosti, uočavamo da se puno više vremena trebamo orijentirati na sliku, a manje kameri.

Tehnički testovi aparata i objektiva kojima fotografirate ne govore ništa o vašoj fotografiji.

Svatko treba sam otkriti što njegov aparat „može”. Često minimalne tehničke razlike ionako se ne primjećuju na gotovoj fotografiji. Samo djelomice se može planirati neka fotografija. Ona je ipak u većini slučajeva rezultat promatranja i istraživanja svijeta što nas okružuje, svjetla i boje i u prizoru, izražajnosti motiva, te će to možda rezultirati i pojavom neke ideje.

Što dulje promatramo, uočavamo više motiva koji su vrijedni eventualne fotografske zabilježbe. Dobre se fotografije ne nude, fotograf ih mora naći, pri čemu mislimo na motive.

Fotografiranje se temelji s jedne strane na kreativnosti, ali i na koncentraciji.

Kada se snima u grupi (primjerice na izletima) najčešće isti motiv, to je besmisleno. Naime, fotograf se mora, poput slikara ili pisca povući u osamu i tako stvarati. U suprotnom, pokazuje to praksa, rezultat su samo prosječne fotografije.

Ako ni nama fotografija ništa ne govori, drugima će reći još manje.

Ako pogledamo isti motiv na donje dvije fotografije (obzirom na godišnje doba – to je „morski”), svatko između ove dvije fotografije može prosuditi koja je snimljena uz veći angažman fotografa.

kreta_01

kreta_02

(nastavak slijedi)

Krešimir Mikić