Dubrava – izložba fotografija: IVAN I ALEŠ TOMŠE | Susretanja

Narodno sveučilište Dubrava najavljuje i poziva na otvorenje izložbe fotografija Ivana i Aleša Tomše, slovenskih umjetnika (oca i sina) iz Brežica u svoju Fotogaleriju, Dubrava 51 a, u ponedeljak, 18. rujna u 19.00 sati. Na izložbi, pod nazivom „Susretanja/Srečevanja“ izloženo je četrdeset (od svakog autora po dvadeset) uokvirenih fotografija portreta u crno bijeloj tehnici različitih dimenzija. Izložba ostaje otvorena do 5. listopada 2017. godine, a može se pogledati svakim radnim danom od 10.00 do 20.00 sati.

Portret je oduvijek privlačio pozornost fotografa, kako u dalekoj povijesti dagerotipije ili kalotipije, tako i u suvremenoj digitalnoj fotografiji. Upravo u suvremenoj portretnoj fotografiji mnogi fotografi napuštaju poznate klasične tradicije i prihvaćaju nove izazove, pristupe i ostvaruju nova i posebna postignuća. Gledano sa bilo koje točke gledišta – osobne, informativne, dokumentarne, likovne ili emotivne – portret je bio i ostaje najčešća, nauzbudljivija, i najzanimljivija tema i motiv za svakog kreativnog fotografa. Već i sama činjenica da dobar portret mora objedinjavati autorova razmišljanja i promišljanja o portretiranoj osobi, kako o njenim stvarnim fizičkim, tako i o njenim psihičkim, emocionalnim i karakternim osobitostima, dovoljno govori o tome, koliko teške i zahtjevne zadatke su pred sebe postavili ovi autori prije nekoliko godina, kada su prihvatili stvaralački izazov i u svom zajedničkom radu započeli ovaj projekt.

Polazeći od svojih ranijih praksi, znanja i umijeća, pa i od svojih uzora iz svijeta fotografije, posebno: Henri Cartier-Bressona, Andréja Kertésza, Aleksandra Rodčenka, Roberta Franka, Garryja Winogranda u stvaralačkom pristupu i u likovnom pogledu, te nadogradnje svojih znanja i praksi poučeni iskustvima suvremenih fotografa, posebno od Mike Shava, poznatog engleskog fotografa, odlučili napraviti nešto novo i posebno. Pa i samim naslovom izložbe su željeli skrenuti pozornost na to nešto novo i posebno, kako u traženju motiva u raznim i različitim prizorima i događanjima, tako i u pažjivom odabiru i primjeni likovnih i tehničkih rješenja i osebujnim autorskim pristupima. Valja naglasiti da se tijekom snimanja nisu bavili isključivo snimanjem izdvojenih portreta, već pretežno bilježenjem različitih situacija u kojima su se i sami nalazili s ljudima koje su snimali, te kasnije izdvojili njihove portrete prigodom obrade fotografija u postprodukciji. Dakle, radi se o osobnim subjektivnim pristupima, odnosno pogledima i načinima koje razlikujemo od dokumentarnog upravo u pogledu shvatanja autora o vrijednosti likovnog znaka u fotografskoj slici, odnosno od metaforičkog, nadrealnog značenja i analogije njenog sadržaja, a time i oblikovanja fotografske slike.

Veći dio fotografija snimljen je u prirodi, na otvorenom prostoru, manji dio u studiju, a obrađene su u digitalnom fotografskom sustavu u crno-bijeloj tehnici. To su portreti ljudi, žena i djece, koje autori dobro poznaju, s kojima se druže u svakodnevnom životu ili u različitim situacijama, u šetnji i susretu na ulici, raznim priredbama, okupljanjima ili izletima. Među njima su i portreti članova njihovih obitelji, prijatelja i kolega, ali i usputnih poznanika i prolaznika. Poznato je da se ljudi međusobno razlikuju, kako fizičkim izgledom i izrazom lica, tako i po psihološkim osobinama i karakteru, što su autori nastojali pokazati i prikazati na svojim fotografijama. Otuda njihove fotografije, odnosno njihovi intimistički portreti istodobno predstavljaju neizostavni realistični prikaz portretiranih osoba kao i njihovu psihološku karakterizaciju. No, ovim autorskim fotografijama autori izražavaju i sebe i otkrivaju vlastiti pogled na svijet i na svoj likovni izražaj. Upravo njihov osebujni osobni umjetnički izražaj bit je njihovih fotografija na ovoj izložbi. Većinu portreta na ovoj izložbi svoju vrijednost uz tehničko majstorstvo autori grade na pažljivom izboru kadra i komponiranju likovnih elemenata fotografske slike, pa tako uz stvaran fizički izgled snimljenih osoba veoma lako otkrivamo i njihove emocije, kao što su strah, ljutnja, osjećaj krivice, žalosti, veselja i osobine njihovih karaktera. Otuda ove fotografije djeluju istinito, snažno i uvjerljivo, upravo onako kako je svojedobno o portretu pisao čuveni francuski fotograf Daniel Masclet, rekavši da je dobar portret zapravo proizvod mozga, oka i srca umjetnika. Mozak koji razmišlja, ispituje, prepoznaje, odabire oko koje otkriva i izdvaja i srce koje osjeća i voli.

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP
Počasni predsjednik Fotokluba Zagreb

Više…