Bljeskalica (1)

Bljeskalicu danas ima gotovo svaki fotoaparat. Bljeskalica je vrlo korisno pomagalo koje vam može pomoći snimiti dobru fotografiju, povećati njenu atraktivnost ili popraviti boje tena u tmurnom danu. Bljeskalica ugrađena u fotoaparat se uključuje i sama prema odlukama automatike fotoaparata, što i nije uvijek poželjno. Efekti koji se njome mogu postizati su vrlo zanimljivi. Bljeskalica je loš gospodar, ali je dobar sluga, pa ćemo vam odati nekoliko tajni kako da to i ostane.

Svjetlo je za fotografiju od velikog značaja. Fotografija nastaje “pisanjem svjetlom”. U potpunom mraku ili u uvjetima slabog osvjetljenja nema ni fotografije. Bljeskalica je pri tom izvanredno pomagalo koje nam može osvjetliti prizor. Danas su gotovo svi fotoaparati (s izuzetkom nekih profesionalnih kod kojih se koriste samo vanjske bljeskalice) “oboružani” tim dodatkom. To je vrlo praktično jer ne morate nositi dodatni teret. Bljeskalice ugrađene u fotoaparate su manje snage* tj. manjeg dometa i mogu osvjetliti 2 – 4 m udaljene subjekte (tj. objekte). Iako su manjeg dometa i skromnijih mogućnosti daju vrlo uporabiv bljesak.

Bljeskalice ugrađene u fotoaparate su smještene blizu optičke osi objektiva. Problemi koji se pojavljuju s bljeskalicama koje su blizu optičke osi objektiva su oštre sjene, plošno svjetlo (nedostaje sjena sa strane koja definira volumen) i crvene oči.

Oštre sjene

Bljeskalica je mali izvor svjetla, kao i sunce za vedrih dana. Mali izvori svjetla daju oštre sjene. Kod portretne fotografije i fotografija arhitekture izbjegavaju se oštre sjene (osim ako imaju kreativnu funkciju). Želite li omekšati oštre sjene, pri fotografiranju pomoću bljeskalice u interijeru stavite ispred bljeskalice komad poluprozirnog paus papira ili bijeli papir (ili aluminijsku foliju) pod 45° koja će preusmjeriti bljesak prema stropu ili zidu. Tako ćete dobiti odbijeno svjetlo (engl. bounce) od velike plohe čime izvor svjetla postaje velik, pa svjetlo dolazi s više strana, čime se dosvjetljavaju i omekšavaju sjene (pažnja: ako su zidovi ili strop tonirani u nekoj boji odbijeno svjetlo bljeskalice biti će obojeno tom bojom).

direktno i odbijeno svjetlo bljeskalice


Direktni (lijevo) i indirektni (desno) bljesak bljeskalice. Kod indirektnog bljeska sjene su mekše. Desna fotografija snimljena je postavljanjem komada bijelog kartona ispred bljeskalice. Na lijevoj fotografiji vidi se i sjena objektiva jer je bljeskalica ugrađena na fotoaparatu nisko postavljena..
crvene oči zbog direktnog bljeska
Crvene oči se pojavljuju jer je u mraku oko jače otvoreno (otvor blende oka). Kada bljeskalica ugrađena na fotoaparatu bljesne osvijetli pozadinu oka koja je crvena, i to se na fotografiji manifestira kao crvene oči.

Automatika fotoaparata pokušava riješiti taj problem s nekoliko bljeskova prije glavnog bljeska. Bljeskovi prije glavnog bljeska trebali bi smanjiti otvor blende oka i eliminirati ovu pojavu. Dodatna mogućnost je kao i kod oštrih sjena – korištenje odbijenog svjetla. Ako ništa od toga ne pomogne ostaje vam naknadna obrada u fotoaparatu ili računalu alatima kao što su Red Eye Tool (Photoshop).

Blještanje kože

Bljeskalice u osi objektiva mogu uzrokovati i blješteće čelo kod portreta, a volumen lica je plošan. Pokušajte tu pojavu (koja je vrlo izražena kod korištenja krema i maski za lice) izbjeći odbijenim svjetlom kao i kod oštrih sjena i crvenih očiju..

Podešavanje

Bljeskalicu kontrolira sustav za mjerenje svjetla u fotoaparatu. Automatska kontrola uglavnom dobro obavlja svoj zadatak. Problemi nastaju u ekstremnim uvjetima: blještanje u objektiv, crna pozadina, bijela pozadina i sl. Na većini fotoaparata s ugrađenim bljeskalicama moguće je ručno podesiti neke parametre bljeskalice, kao što su već spomenuti način “crvene oči”, dopunjujuće svjetlo (engl. fill light), kompenzacija bljeska, sinhronizacija na prednju ili zadnju zavjesicu zatvarača (engl. front, rear curtain sync), spori način (engl. slow) itd.

donjujući bljesak

tv_06

Dopunjujući bljesak se koristi iako je dovoljno ambijentalnog svjetla ne bi li se smanjio kontrast i naglašene sjene od sunčevog svjetla, kod fotografiranja u protusvjetlu (prema izvoru svjetla), kod fotografiranja pri oblačnom vremenu (dopunjujući bljesak se koristi kako bi boje bliskih subjekata bile življe – gornja slika). Ovaj način se uključuje samim podizanjem bljeskalice ili odabirom na selektoru načina rada bljeskalice. Oznaka mu je mala ikona munje.

Kompenzacija jačine bljeska omogućuje nam korekciju trajanja bljeska ako automatsko mjerenje svjetla pogriješi. Ta greška moguća je ako imamo jako tamnu ili svjetlu pozadinu. Moguće je kompenzirati svjetlo za +/- 2 EV.

sinc

U automatskom načinu rada trajanje bljeska određuje svjetlomjer, a brzina zatvarača fotoaparata je sinhronizirana s trajanjem bljeska. To znači da će se zavjesice zatvarača potpuno razmaknuti i time otvoriti prolaz svjetlosti do senzora pri određenoj brzini zatvarača. Uglavnom je to 1/125s do 1/250s kod jeftinijih dSLR-a sa zavjesnim zatvaračem, a kod fotoaparata s elektronskim ili lamelnim zatvaračem do 1/500s i više i označava se oznakom X.. Pri brzinama zatvarača od 1/1000 (ili više) postoji mogućnost da se prizor neće u potpunosti zabilježiti kao što prikazuje slika desno. Na digitalnim fotoaparatima s elektronskom regulacijom je namještanje veće brzine od brzine sinhronizacije bljeskalice onemogućeno u svim postavkama. izuzev FP načina upravljanja bljeskalicom (na boljim fotoaparatima).

slow

Manje brzine zatvarača mogu se koristiti kada ručno određujete brzinu zatvarača ili postavite selektor načina rada bljeskalice na sporo, engl. slow (fotoaparat se automatski prebacuje u taj način ako imate mogućnost odabira noćne scene). U tom načinu rada fotoaparat će brzinu zatvarača balansirati s uvjetima osvjetljenja pozadine i produljit će vrijeme eksponiranja senzora po potrebi. Bljeskalica će se uključiti ili kod otvaranja zatvarača (sinhronizacija na prednju zavjesicu – uobičajena postavka) ili neposredno prije zatvaranja zatvarača (sinhronizacija na zadnju zavjesicu – engl. rear). Možete dobiti razmazani pokret i zamrzavanje jednog trenutka.

Sinhronizacija na zadnju zavjesicu daje fotografije na kojima trag svjetla slijedi automobil. Bljeskalica je bljesnula neposredno prije zatvaranja zatvača. Za takve fotografije obvezan je statiiv.

Efekti

Bljeskalica omogućuje postizanje mnogih efekata. Npr. omot od bombona može poslužiti kao filter kojim ćete obojiti svjetlo kojim će bljeskalica osvjetliti prvi plan. Nebo i objekti udaljeniji od dometa bljeskalice neće promijeniti boju.

(nastavlja se)

o