ABeCeDa – O fotografskom motivu (3)

Oblici, forme, struktura –  sve su to pojmovi koji su temeljno fizikalne prirode. Kad međutim govorimo o uspješnosti neke fotografije, ti čimbenici predstavljaju samo jedan dio. To što čini jednu fotografiju boljom ili lošijom od druge, je isto tako sadržaj fotografije i način kako je taj sadržaj snimljen, pri čemu su korištena fotografska izražajna sredstva (o kojima smo pisali u ovoj kolumni ranije).

Kolika je trajnost ili aktualnost neke fotografije, djelomice i te kako ovisi o vremenu snimanja. Primjerice neki portret koji je u trenutku snimanja bio obična fotografija za obiteljsku uspomenu, vremenom može postati vrlo bitan snimak kao dokument jednog vremena, načina života, a po stilu možda i vrijedan umjetnički rad.

Bitna je isto tako i naknadna obrada fotografije, kao što je odabir drugačijeg formata (okvira) ili stvaranje fotografija u nizu čime se može ispričati neka priča. Kod takvog stvaranja niza, moguće je da pojedinačna fotografija koja je sastavnica niza i sama po sebi ima velike vrijednosti, a ponekad se događa da joj vrijednost postane većom, ovisno o mjestu u nizu, odnosno ovisno o tome koja joj fotografija prethodi ili slijedi iza nje.

Sami motivi mogu imati brojna značenja, od krajnje banalnih do složenih. Ponekad se nekom fotografijom postiže osobni iskaz. Ako fotograf želi da sadržaj slike bude zanimljiv i drugima, da dakle izađe izvan zadanih okvira, mora biti snimljen tako da postane zanimljiv i drugima, a ne samo autoru fotografije  i snimanim osobama, ako je riječ o portretu.

Fotografija je višeznačni medij. Njome se može izraziti osobni stav prema motivu, emocije, informacija, a ponekad, kad je tekst sastavnica snimke i nešto dodatno objasniti, iako osobno smatramo da treba uvijek, kad god je to moguće, prioritet dati vizualnom, dakle fotografskom.

Fotograf treba prvo razviti sposobnost zapažanja, zatim selektiranja, nešto slično što se čini pri odabiru riječi kod govorenja ili pisanja.

Zanimljivo je isto tako, fotografije suprotstavljati jednu drugoj, čime se može postići, odnosno pojačati vizualni učinak.

Fotografi individualisti također često slijede svoje teme, svoje motive, četo krajnje uobičajene, ali ih darovitošću nadvisuju i stvaraju neki svoj osobni izričaj.

Kao prilog ovoj temi, objavljujemo fotografije upravo takvih umjetnika:

paar
Martin Paar


sally_mann
Sally Mann


sherman
Cindy Sherman


griffiths
Phillip Jones Griffiths


meadovs
Daniel Meadows


(nastavak slijedi)

Krešimir Mikić