ABeCeDa – O fotografskom motivu (2)

Neobični oblici sami po sebi već postaju snažno izražajno sredstvo, čime uspijevaju neki objekt ili osobu izvući iz okoliša, odvojiti ju. Oblici, poput primjerice šešira, mogu osobi dati osjećaj strogoće ili umiljatosti, dok će više šešira koji su grupirani oko “prisiljavati” na uspoređivanje. Isto tako sjene stvaraju dramatičnost u slici, mogu ovisno o kutu pod kojim “dolaze” u sliku, govoriti i o nečem izvan okvira.

Za uspješno prikazivanja oblika presudan je kut snimanja i smjer svjetla, a važan je i stupanj oštrine/neoštrine. Kod digitalne fotografije sličan se učinak može postići i kasnije, u obradi na računalu.

Strukturu motiva određuje svjetlo, ovisno o tome dolazi li  sa strane ili kao stražnje svjetlo, dok prednje ili protusvjetlo to sprječavaju.

Uzorci, bilo ravnomjerni, ponavljajući ili neravnomjerni, uvijek također djeluju u slici. To može biti sjena, neka ravnomjernost u prirodi (kod izgleda biljaka), oblici u ritmičkom rasporedu, svjetlo…
Kod svjetla primjerice, ponekad kod trodimenzionalnih motiva svjetlo sa strane istakne neki uzorak koji se poglavito sastoji iz izmjene svjetla i tame. Nekada pak mekano prednje svjetlo ističe detalje i slično, što međutim, sve treba isprobati i odabrati najpovoljniju varijantu. Uzorak, možemo to reći, funkcionira poput ritma. Može tako biti važan noseći čimbenik, a drugi puta se javlja decentno u pozadini fotografije.

Kod fotografske prezentacije motiva, kao što smo to već napomenuli u ranijim kolumnama, izuzetno važnu ulogu imaju svjetlosni i koloristički tonovi, te stoga čitatelja upućujemo na ranije članke.

Nije nezanemariv ni pokret u slici. To su efekti koji se postižu odabirom vremena ekspozicije, povlačenjem aparata u smjeru kretanja snimanog objekta, efekti koji nastaju kretanjem u prizoru i snimanjem bljeskalicom (fleš) i slično.

fotografija-1

Samo raspored likova u prostoru ispred objektiva može stvoriti ritam.

fotografija-2

Izražajnost ovog motiva očito se temelji na svjetlu.

fotografija-3

Raspored elemenata unutar okvira stvara smisao fotografije.

fotografija-4

Neoštrina u fotografiji je izražajni čimbenik kao i oštrina.

fotografija-5

Neobičan izraz+svjetlo

fotografija-6

Objektiv (širokokutnik) uz bljeskalicu stvorili su ovu dojmljivu fotografiju.

(nastavak slijedi)

Krešimir Mikić