ABeCeDa – Kompozicija slike (fotografije) (2)

abeceda fotografijeKad se promatra neka fotografija, ono što prvo zamijetimo je kompozicija – namjerni sklad ili nesklad. Koliko je fotograf svjestan kompozicije pri fotografiranju ili to uočava tek kad vidi snimljenu fotografiju potpuno je nevažno. On vjerojatno ima “oko” za kompozicijska rješenja, te o tome ne razmišlja. To je dio njegove nadarenosti, dio njega, njegove stvaralačke osobnosti.

Mi ćemo, međutim, sada učiti na odabranim primjerima poznatih hrvatskih majstorica i majstora, pokušati ćemo nešto reći o kompoziciji na njihovim fotografijama.

.

Ivan Kovač

Odlična fotografija, oštri portret u prednjem planu, neoštra ženska osoba u drugom planu. Između njega i nje postoji poveznica u dijagonalnoj liniji, iako muškarac gleda u svom smjeru.

ivan kovac

.

Ivan Pervan

Fotografija koja plijeni svojom slikovitošću. Kompozicija koju odlikuje svjetlosno – koloristički sklad (posebice svijetli prednji i stražnji plan, plava boja u pozadini).

pervan.k7

.

Đuro Griesbach

Ritam u slici glavnog motiva (prozori – o kako često snimani!), zatim pozadine (krova), k tome kut snimanja u identičnoj funkciji (dijagonalni raspored). Riječ je o onome što se u fotografiji naziva  jedinstvo sadržaja i forme. Sačuvana je grafička struktura.

griesbach-001k6

.

Ivan Posavec

Praznina trga (dan pogreba Josipa Broza). Dok bi se inače ovakav kompozicijski pristup, pola slike bez ičega smatralo grješkom, u ovom slučaju to upravo odgovara temi, te nam pokazuje kako je kompozicija u službi teme.

Posavec_1

.

Jasenko Rasol

Upravo simetričnost (dječak smješten između dva plakata koji viri kroz prorez) fotografiji udahnjuje stanovitu apsurdnost, ali istovremeno i simpatičnost. Kad lik ne bi bio na tom mjestu, draž bi se fotografije sigurno izgubila. Odnos boja je harmoničan i skladan. Ni jedna boja ne iskače i ne narušava sklad, a ujedno je izbjegnuta opasnost šarenila.

rasolk8

.

Erika Šmider

Primjer klasične fotografije, a time i klasične kompozicije. Sve je na svom mjestu, korektno, ničeg nema suvišnog. Dodatna vrijednost je, zbog snijega, grafički učinak. Gledajući kompoziciju snijeg je malo i pomogao, jer je prekrio, pretpostavljamo i ono što bi inače smetalo sada uspostavljenom skladu.

_midlerk10

.

Maja Strgar – Kurečić

Dobro odmjeren odnos svjetla i sjene (bijelog i crnog), odlična i motivu prilagođena laboratorijska obrada, kompozicija bez zamjerke.

strugar_12

.

Sandra Vitaljić

Modna fotografija kojoj je uz svjetlo glavna odlika kompozicija. Autorica je znalački s mjerom i ukusom hrabro ?rezala” glavu modela, ali je proporcionalno isto učinila s nogama i leđima, čime je osoba dobro uklopljena u okvir i čini zatvorenu kompoziciju.

vitaljic

.

Krešimir Mikić