ABeCeDa – Svjetlo u fotografiji (3)

Svjetlo je stvaratelj ugođaja. Kad raspravljamo o svjetlu i stvaranju ugođaja u fotografiji, valja reći da i tu tonski kontrast, a time i koloristički, ima i te kako veliku ulogu. Veći kontrast naglašava snagu, dinamiku, agresivnost. Drugačiji je tada i ugođaj, mijenja se donekle i sadržaj fotografije, ako je svijetli motiv snimljen ispred tamne pozadine, a drugačiji pak ako je tamni motiv smješten ispred svijetle pozadine. Također, kad smanjimo kontrast između prednjeg plana i pozadine, ako ih tonski praktički izjednačimo, slika će se doimati, kao što smo to već spomenuli, beživotnom, dosadnom, premirnom, plošnom. Tada će i sadržaj doći teže do gledtelja.

Netko bi mogao sada pomisliti kako se u fotografiji sve zasniva na tonskoj diferencijaciji, kad toliko govorimo o tom problemu. No i količina svjetla kojom raspolažemo pri snimanju ima također važnu ulogu. Kad nema dostatno svjetla za snimanje, a kad se snima pri postojećem, nađenom svjetlu, rezultat je snimka grublje fakture, često sa izraženim zrnom, čime se međutim postiže ugođaj neposrednosti, autentičnosti.

Primjerice govorimo o situacijama, kakvo je snimanje u tamnoj šumi, nasuprot fotografiranja na suncem okupanoj plaži. Svaka će na svoj način prenijeti drugačiji ugođaj.

 

Fotografiju snimio: Kristine Weilert, a preuzeta je na unsplash.com

Ugođaju fotografije znatno pridonose i odsjaji. Fotografija uz pomoć njih postaje izražajnija. Prisjetimo se refleksa unutar tijela objektiva koji ponekad smetaju, djeluju kao greška, a ponekad su i posebna draž na nekim snimkama.

Fotografiju snimio: Michal Kmeť, a preuzeta je na unsplash.com

Valja eksperimentirati izravnim svjetlom, bočnim ili protusvjetlom, mješanim svjetlom (prirodno i umjetno) i tada ćete najbolje uočiti koliko svjetlo može pridonijeti stvaranju ugođaja, odnosno mijenjati istu situaciju.

Fotografiju snimio: Pedro Lastra, a preuzeta je na unsplash.com

Isticanja strukture površine uz pomoć svjetla

Ova osobina, bolje reći mogućnost i karakteristika rasvjete, odnosi se ne samo na predmete, već i snimanje, primjerice portreta. Naime, na loše osvijetljenu portretu često kao da uopće ne “osjećamo” kožu. Tada sve izgleda kao neka neoštra siva ploha, odnosno  “isprana” bijela u slučaju ako je fotografija kojim slučajem nadeksponirana. Znamo da su upravo detalji na licu taj važan čimbenik koji portret čini izražajnijim.

Fotografiju snimio: Shatabdi Roy, a preuzeta je na unsplash.com

 

Pri snimanju materijala detalji su prijeko potrebni. Za snimanje u tim uvjetima preferira se svjetlo sa strane, po mogućnosti bočno ili u krajnjem slučaju protusvjetlo. Tada ćemo sigurno rasaznati o kojem je materijalu riječ, od čega je sastavljen, a pri tom će ujedno biti osigurana i optimalna plastičnost u samoj fotografiji.

(nastavak slijedi)

Krešimir Mikić