Fotografija kao masovni medij (4)

Kada se govori o fotografskoj tehnici, odnosno kada se ona mistificira, jedna činjenica se nikako ne smije zaobići, a to je da dobra fotografska tehnika i oprema omogućava lakše, brže i udobnije fotografiranje. Mogli bi ujedno reći da otvara neke dodatne mogućnosti (primjerice veća povećanja i sl.). Svaki će objektiv preslikati ono što fotograf vidi, ali je nužno to prije VIDJETI! Istina je također da će neki fotografski zadatak „izgledati bolje” ako je snimljen sa suvremenom, savršenijom opremom, a da će se isti cilj postići teže, s više truda, s nekom zastarjelom tehnikom.

Ponoviti ćemo još jednom da je fotografiranje način viđenja, vizualno mišljenje i vizualni interes. Zanimljivo je da nitko ne misli da će primjerice kist slikati umjesto slikara, ili računalo i tipkovnica pisati umjesto književnika, kao što se to međutim često misli za fotografa – da aparat „sam fotografira”.

Praktički skoro svakim fotografskim aparatom, neovisno koliko je on tehnički savršen, moguće je danas snimiti fotografiju za naslovnicu nekog časopisa, pobijediti ili barem sudjelovati na nekom fotografskom natječaju.

Fotografi, a ne aparati, stvaraju fotografski uradak. Ostalo je samo pitanje komfora. Zna se, međutim, dogoditi i obratno, da netko tko fotografira s izuzetno kvalitetnom opremom, vjerujući pri tom, u njezine nadnaravne moći, ipak kreativno zakaže, jer se pouzdao u nešto što ipak nije u stanju misliti, a ni kreirati.

Začudno je koliko mnogi vjeruju u tehniku, kako oni koji su više tehnički orijentirani, tako i oni koji su skloniji umjetničkom stvaralaštvu. Važno je znati da uvijek postoje neki standardi koje treba poštivati i slijediti, neovisno da li je riječ o analognoj ili digitalnoj fotografiji. Bilo bi krajnje pogrešno misliti da je digitalna fotografija savršena, nekako dobra sama po sebi, da je primjerice uvijek dovoljno oštra, dobro eksponirana, bez zrna i slično. I ona ima svoja ograničenja i upravo te činjenice svatko tko fotografira, mora biti svjestan.

Fascinacija vrhunskom tehnologijom (a mnogi upravo digitalnu tehnologiju smatraju takvom), vrlo je opasna. U tome se krije i velika mogućnost manipulacije, stvaranje nepostojećih virtualnih svjetova, pa čak i onih koji se nikad nisu nalazili ispred objektiva.. Pitanja koja se pri tom javljaju su sljedeće: koji je odnos autorovog osobnog viđenja, funkcije fotografskog aparata i računalnih intervencija?

„Moć” digitalne obrade fotografija_03 fotografija_02

fotografija_01

Krešimir Mikić