Vukovar – izložba fotografija: Vukovar – portret grada camerom obscurom

O izložbi piše Branka Hlevnjak, likovna kritičarka:

BAJKA O VUKOVARU CAMEROM OBSCUROM

Fascinacija fotografijom postoji oduvijek i nema tog fotografa što je iskusio tamnu komoru – fotolaboratorij, koji neće potvrditi uzbuđenje koje ga obuzme kada iz razvijača izranja polako slika.

A tek začudnost koju izaziva camera obscura! Ništa od skupih fotoaparata, objektiva, samo obična kutija s vrlo precizno i oštro izbušenom rupicom. I u tu se običnu, najobičniju kartonsku kutiju, kojoj ne bi pridao nikakvu važnost, nasuprot rupici stavi fotopapir (ili film) i nosi kutiju na odredište, postavi pred odabrani motiv, i evo zamke za svjetlosnu zraku! Tko kaže da fotografi nisu lovci.  A svjetlo se može uloviti, i to čini prikriveno oduvijek. Doduše, lovci na zrake trebaju nekoliko puta provjeriti je li zamka uspjela, jer je vrijeme najveći suradnik lovcu-fotografu. I kad se to znanje o trajanju „lova“ usvoji (ekspozicija) onda se u tamnoj komori događa pravo čudo!

Umjesto dana uhvaćena je noć! (negativ). Svi su prozori osvijetljeni, a vijenci, timpani, triglifi i druge razne štukature i balustrade na baroknim i historicističkim (austrougarskim) zgradama svijetle kao da ih je rasvijetlio najbolji majstor rasvjete za božićno-novogodišnje blagdane! I tamne su krošnje drveća velegradski osvijetljene, a majstorije prozračnih vratiju iz kovanog željeza ocrtavaju se finim crtežom. Samo nas natpis VUKOVAR ispisan naopako upozorava da gledamo negativ dnevne slike.

Sada ponovo mladi Vukovarci, da isprave ove „greške“ i da napokon iz dobivenih predložaka (negativa) dobiju motiv kakav su „vrebali“ svojim kutijama (mračnog prostora) u punom dnevnom svjetlu, opet uranjaju osvijetljene papire negativom u razvijače i čekaju, kao pravi čarobnjaci, kada će izroniti slika stvarnosti.

No, ni tu priča ne prestaje.  Ostaje najvažniji zadatak, kako javnosti predstaviti oba svoja uzbuđenja, kako im pokazati što fotografija zapravo jest – spoj dviju stvarnosti – negativa i pozitiva – noći i dana, rekli bismo pojednostavljeno. Staviti te dvije slike (fotografije) jednu do druge i to na takav način da im se poklope stvarni uglovi, evo nove fascinacije! Sada su dan i noć (negativ i pozitiv) stvorili cjelinu koja je bajkovita, čudesna, nova, snovita. To je Vukovar i stvaran i nestvaran, to više nije dokumentacija o radu camere obscure, to nije samo uhvaćeni svjetlopis, to je čudesna ljepota likovne zavodljivosti koja u crno-bijeloj varijanti ima snagu monumentalnosti!

Vukovar, grad po mjeri čovjeka, na ovoj je izložbi bajkoviti grad: uz Vuku i Dunav, uz željezničku prugu, s arhitekturom koja pamti, ali i onom koja priča uzbudljive priče o mladim neopterećenim lovcima na motiv, koji su pohvatali sve ljepote svoga grada te ih pretvorili u snovite slike, zahvaljujući mudrom i spretnom vodstvu svojih odraslih majstora fotografske alkemije.

A ove izložene slike Vukovara otkrivaju povezanost istine i ljubavi, stvarnosti i nestvarnosti koje tvore jedinstvenu fotosliku radosti gledanja i radosti stvaranja.