Split – izložba fotografija: Tonči Čorić

U petak, 29. siječnja 2016. godine, u 20 sati u galeriji Fotokluba Split održat će se otvorenje izložbe fotografija Tončija Čorića, fotografa iz Baške Vode, pod nazivom Vanka škvare. Na izložbi će biti izloženi neobični i zabavni crno-bijeli portreti poznatih hrvatskih fotografa u rasponu od bardova do onih koji tek dolaze.
Izložba je organizirana u sklopu manifestacije Noć muzeja. Na dan otvorenja može se razgledati do ponoći, a bit će otvorena do 16. veljače 2016. godine.

Kadar, kojeg autor s(p)retnom dosjetkom bremenitom konotacijama naziva škvarom, jedna je od temeljnih postavki likovnog izražavanja uopće, a o njegovim su mijenama kroz povijest napisane cijele biblioteke.
Odabirući portret kao motiv fotografija na ovoj izložbi Tonči Čorić ostaje vjeran svojoj prepoznatljivoj i zaigranoj lirskoj poetici kompozicije i oblika, boja i slikarskih efekata koje proizvodi sama Priroda, uvijek u domeni vidljive realnosti, ali s blagim odmakom u apstrakciju koja nastaje kao posljedica neuhvatljivih zakona fizike.
Izloženi portreti poznatih hrvatskih fotografa u rasponu od bardova do onih koji dolaze, nose u sebi blagu dozu humora i nostalgije, a nadasve uvažavanja i dobrohotnosti. Obično ih poznajemo kao one s druge strane simboličkog Albertijevog staklenog prozora, no ovdje su oni namjerno i dobrovoljno uvučeni u kadar, odnosno „škvaru“ kako je Čorić naziva, u kojoj se elementarnom kompozicijom tijela otkrivaju, izlazeći iz nje svaki na svoj način; simetrija ili asimetrija, statičnost ili dinamičnost, uvlačenje ili izvlačenje, nose u sebi i naznake njihovog osobnog fotografskog stila.
Doista je zanimljiv i usudila bih se reći, emocionalno obilježen naboj kojeg Čorić prikazuje portretima svoje braće po okidaču (naravno, onom kamere), predočen u arhetipskim odnosima crno-bijele fotografije. Onkraj kamere gledaju nas ljudi koji su inače na suprotnoj, „unutrašnjoj“ strani. Neki su veseli, neki pak sjetni, neki „lupinovski“ otkačeni, ali svi gledaju put Čorićeve kamere kojom im u prostoru „škvare“ lovi i trajno bilježi vibracije.
No intrigantni je element ovih fotografija tipično njegov (čitaj razigrani) spoj doživljaja svakog lika uhvaćenog u njegovoj specifičnoj “škvari” te njezino spajanje s QR codom koji reminiscira, kaže Čorić na signaturu Egona Schiele-a, i koji među začkoljicama i zakutcima kvadrata nosi svu faktografiju portretiranog. Samo je njemu kao kompjuterskom zanesenjaku moglo pasti na pamet da pomiri svoje dvije ljubavi: osobnost i estetičnost oka kao kritičkog instrumenta koji je na ovim fotografijama najdirektnije povezan sa srcem i šturu informatičku impersonalnost.
Nadam se da će se prikazani svidjeti sami sebi kao što su se svidjeli i drugima, upravo onako kako ih doživljava Tonči Čorić, uz geslo koje ne bi trebalo pripisivati samo šahistima: „gens una summus“.

dr. Zoraida Demori Staničić

Riječ autora

«Vanka škvare» je izložba manirističkih crno-bijelih portreta fotografa, koja se bavi odnosom
kadra, okvira i motiva fotografije. Naša vizualna percepcija svijeta nije ograničena okvirom, nema rubova koji u nju unose diskontinuitet. Kad snimamo, mi bilježimo samo jedan isječak prostora. Kadar u fotografiji određen je širinom objektiva, a svijet gledan kroz objektiv nužno smještamo u okvir.
Svi portreti imaju jednu banalnu «manirističku» poveznicu, najčešće ruke koje izlaze iz kadra. Većina fotografa se puno ugodnije osjeća iza, nego ispred kamere, te su vjerojatno i opušteniji ako ih zabavite namještanjem ruku van kadra. Ispod svake fotografije nalazi se QR code koji podsjeća na stare exlibrise i potpise secesijskih slikara, naročito na potpis Egona Schiele-a, slikara opsjednutog rukama ( i još nekim drugim udovima) na svojim autoportretima. Očitavanjem (fotografiranjem!) QR coda sa smartphoneom dolazimo do informacija o osobi na fotografiji.
Ironično je, da zahvaljujući digitalnoj tehnologiji fotografija nikad nije bila pristupačnija i demokratičnija (u većini slučajeva kvantitet rađa kvalitet), dok je veliki broj profesionalnih fotografa i fotoreportera upravo zbog kamera pametnih telefona i novih tehnologija, načina pohrane fotografija, interneta, recesije i malih tiskanih naklada ostao bez posla. Veliki dio portretiranih osoba se uz fotografiju bavi i još nečim, jednostavno da bi preživjeli.
«Vanka škvare» u Dalmaciji često ima posprdno značenje malo pomaknutog, međutim svi koji iskaču iz okvira, naročito u manjim sredinama su na jedan način vanka škvare. Vanka škvare je često odraz kreativnosti i genijalnosti .
Osobno kao autor ne bih imao ništa protiv ni da većina ljudi koja ovo pogleda, to doživi
kao izložbu zasebnih portreta od kojih je bar nekoliko dobrih.