Zašto kupiti DSLR fotoaparat (4)

Koji fotoaparat odabrati?

Ovdje neće biti riječi o određenom proizvođaču ili proizvodu koji trenutno dominira tržištem, već ćemo se baviti usklađivanjem opreme s potrebama fotografa.

Primjerice, snimate li portrete u studiju, dobar odabir bit će tijelo fotoaparata s osjetnikom slike kojega krase visoka razlučivost i veliki dinamički raspon. U studiju vam vjerojatno neće trebati velike brzine okidanja i visoki ISO, što takvi fotoaparati uglavnom ni nemaju, no to će vam biti nužno za fotografiranje brzih događanja na otvorenom (pri tome je važno imati na umu da će broj piksela biti manji što je ISO viši. Naime, za visoki ISO osjetnik slike mora imati veće fotodiode. Tako na istu površinu osjetnika slike (primjerice 24 x 36 mm) možemo smjestiti manji broj većih fotodioda (visoki ISO), odnosno više manjih fotodioda (niži ISO)). Tehničkim razvojem omogućeno je da se i taj odnos mijenja, no iskustvo nas uči da nije potrebno žuriti s nabavkom najnovije opreme. Dobro je pričekati neko vrijeme da e ta oprema dokaže u praksi, kako se ne bismo razočarali nakon kupnje.

Proizvođači fotografske opreme razvijaju pojedine modele za specijaliziranu uporabu. Kao što ne postoji univerzalni objektiv više i visoke kvalitete koji bi zadovoljio sve potrebe, tako se i kod odabira tijela SLR i SLT fotoaparata savjetuje specijalizacija.

 

Odabir prema razlučivosti

Visoka razlučivost nije samo količina megapiksela (MP) kojima ćemo se dičiti pred kolegama. Fotoaparati visoke razlučivosti podrazumijevaju visoku razinu spacijalne razlučivosti, tj. stvarne razine detalja koju je neki osjetnik slike u stanju zabilježiti. No fotoaparat je tek jedna od karika u lancu generiranja visokorazlučive fotografije. Bez (skupih) objektiva iste ili više spacijalne razlučivosti, velikih računalnih kapaciteta za pohranu fotografija, pa i – ne manje važno – mnogo vremena provedenog pri obradi tih fotografija, skupi osjetnik slike visoke razlučivosti ostat će tek neiskorišteni potencijal. Proizvođači opreme svjesni te situacije nude u visokorazlučivim sustavima mogućnost zabilježbe podataka u reduciranim formatima zapisa kao što su sRAW ili mRAW. Savjet stručnjaka je da ih ne koristimo jer će samo reducirati potencijal pravog zapisa RAW.

Velika količina piksela (30 i više MP) nužna nam je za veće formate ispisa, no za prikazivanje fotografija na internetu ili 4K televizoru nove generacije (UHDTV) bit će dovoljno i 8MP. I ovdje je važna specijalizacija prema tehničkim zahtjevima pojedine tehnologije ispisa ili prezentacije fotografije.

 

Odabir prema ISO osjetljivosti

Visoki ISO omogućit će nam fotografiranje pri slabom svjetlu. To je osobito važno za sportsku tj. akcijsku fotografiju, osobito kad pri fotografiranju ne smijemo uporabiti bljeskalicu.

U ovom razredu možemo naći fotoaparate s i do 409.600 ISO. Je li to kraj podizanja ISO osjetljivosti? Možda i nije. U svakom slučaju potrebno je pripaziti da brojčani podatak nije sam sebi svrha, već da je iza njega i upotrebljiva fotografija.

 

sony-dxo-fotografija

Sl. 1: Koja je to vrijednost parametra ISO pojedinog fotoaparata pri kojoj šum još nije jači nego korisna informacija? DxO Mark i tu pruža obilje korisnih informacija kako biste lakše odabrali “konja za trku”. Kod fotoaparata na slici to je 3434 ISO.

 

Odabir prema dinamičkom rasponu

Današnji osjetnici slike digitalnih fotoaparata čine čuda u domeni dinamičkog raspona koji mogu snimiti. Trebate li zaista svaki put od noći napraviti dan ili je to već domena znanstvene fantastike ili zadiranja tehničkih sustava u romantiku tame osvjetljene svjetlom svijeća?

Cilj proširenja dinamičkog raspona fotografskih sustava je bio i ostao: zabilježiti svijet zbilje na način kako ga zamjećujemo našim vidom.

Kod fotografija visokog dinamičkog raspona nužna je znalačka naknadna obrada fotografija s osjećajem za mjeru, kako tehnički domet proizvođača fotografske opreme ne bi i ovdje postao sam sebi svrha. Takve fotografije se u pravilu zapisuju u formatu RAW. Ponekad automatska obrada u fotoaparatu kreira fotografije koje su slabog kontrasta, pa izgledaju plošno. Stoga je važno pri obradi iskoristiti potencijal zapisa i pri tom kreirati privlačnu fotografiju.

Zaključak

Profesionalna fotografska tehnika od svog nastanka ima visoku cijenu. To se opravdava visokom razinom kvalitete, a i činjenicom da se tom tehnikom ostvaruje neki (ne baš zanemariv) prihod.

Savjet profesionalaca je da pri kupnji tijela profesionalnog DSLR-a imate na umu dinamične promjene na tržištu fotografske opreme, što se uglavnom svodi na brzo zastarijevanje tehnologije. To znači da ne kupujemo nešto ako nismo u mogućnosti opravdati (čitaj: vratiti) ulaganje do pojave nove generacije osjetnika slike (otprilike svakih šest mjeseci proizvođači nas časte novim postignućima…).

Najveća boljka digitalnih SLR i SLT fotoaparata je što mehanički ne zastarijevaju, a osjetnik slike s pripadajućim elektroničkim komponentama ne može se zamijeniti digitalnim sustavom novije generacije. Jesmo li zbog toga prisiljeni stara tijela fotoaparata odbaciti ili prodati za beznačajan novac?

Više o tome u sljedećem nastavku.