Zašto kupiti digitalni SLR?

Kupnja DSLR* fotoaparata danas je postala noćna mora za fotografe koji žele zamijeniti neki kompaktni digitalni fotoaparat za DSLR fotografski sustav (* DSLR – Digital Single Lens Reflex Camera je digitalni zrcalnorefleksni fotoaparat s jednim objektivom).

Kažemo sustav, jer su DSLR fotoaparati, kao nasljednici SLR fotoaparata na film (eng. SLR – Single Lens Reflex Camera), od samog početka oblikovani da im se pomoću promjenjivih komponenti s lakoćom proširuje funkcionalnost (objektivi i bljeskalice samo su neki od dodataka kojima se može dograđivati sustav i varirati u kvaliteti i cijeni).

Nabavkom nekog tijela DSLR fotoaparata započinje ova saga, a već nakon nabavke kvalitetnije i skupe optike kod mnogih korisnika splasne početno oduševljenje. Stoga je ovaj članak posvećen onima koji su više zbunjeni nego fascinirani novim tehničkim postignućima i beskrajnim varijantama koje se nude na tržištu.

Prije svega: zašto bi itko želio digitalni zrcalnorefleksni fotoaparat kad su kompaktni digitalni fotoaparati cijenom pristupačniji, manjih dimenzija (pa su time lakši i praktičniji)? Odgovor se može sažeti u dvije riječi: svestranost i kvaliteta.

Svestranost nije samo činjenica da možete mijenjati objektive i dodavati jedan ili više izvora svjetlosti (bljeskalice), već to da na tijelo digitalnog zrcalnorefleksnog fotoaparata možete dodati veoma širok raspon dodatne opreme koja će vam omogućiti rezultate visoke kvalitete od mikrofotografije do astrofotografije.

To nas vodi k drugom faktoru: kvaliteti slike.

Svjetlo i kvaliteta svjetla osnova su fotografije. U sred bijela dana, pri dobrom svjetlu, razlika u kvaliteti fotografije snimljene kompaktnim i DSLR fotoaparatom je minimalna. I jedan i drugi sustav će proizvesti oštre, živopisne fotografije s malo truda. No fotografiranje pri slabom svjetlu, kad pokušavamo uhvatiti brzu kretnju sportskih zbivanja ili biljni i životinjski svijet, ili kada želite eksperimentirati s plitkom dubinom polja fokusa (primjerice dodati neoštru pozadinu za portret), prednost digitalnog SLR-a  s većim senzorom slike i visokom osjetljivošću proizvest će veliku razliku u kvaliteti fotografije. Digitalni SLR ne može pobijediti kompaktni fotoaparat u praktičnosti, ali za ozbiljno fotografiranje SLR je u prednosti.

Što je to zrcalnorefleksni fotoaparat (SLR)?

dslr_fotografija

Sl. 1: Osnovni tehnički princip rada SLR fotoaparata je ostao uglavnom nepromijenjen već više od pola stoljeća. Sam naziv “zrcalnorefleksni”, odnosi se na pokretno ogledalo koje reflektira svjetlo koje prolazi kroz objekiv do tražila slike (1). Kad pritisnete okidač ogledalo se podiže (2) i u tom trenutku ne može se vidjeti slika u tražilu već se slika eksponira na senzor slike ili film. Kod DSLR fotoaparata koji omogućuju video snimanje i direktan pogled (eng. Live View) zrcalo se podiže i ostaje podignuto pri kadriranju i fotografiranju (ili snimanju video zapisa).

SLR i SLT

slt-fotografija

Sony je prvi proizveo SLT fotoaparat. SLT je kratica za eng. Single Lens Translucent  (što znači: “fotoaparat s jednim objektivom i providnim elementom), a razlika između SLR i SLT tehnologije je u tome što su u fotoaparatima poput Sony Alpha SLT-A77 i A99, njihova ogledala fiksna i nisu 100% reflektirajuća. Svjetlo koje dolazi kroz objektiv dijelom prolazi kroz ogledalo prema senzoru slike (1), a dijelom se reflektira prema autofokus sektoru (2), koji kontinuirano prati prizor koji snimamo. To je osobito korisno pri snimanju videa. SLT fotoaparati imaju elektroničko tražilo (eng. Electronic Viewfinder 3) koji prikazuje ono što senzor slike “vidi”. Kako ogledalo nije pomično tijelo SLT fotoaparata može biti manjih dimenzija od SLR fotoaparata (4).

Što vam je potrebno?

Danas se na tržištu može naći veliko mnoštvo digitalnih SLR fotoaparata, s širokom lepezom različitih karakteristika i cijena. Prije kupnje je dobro promisliti o tome što želite fotografirati, a prije svega suzit odabir tako da odlučimo što želimo fotografirati (oprema za fotografiranje portreta u studiju nije ista kao i oprema za fotografiranje pejzaža na otvorenom).

Želite li jednostavnost kao što ste je imali s kompaktnim fotoaparatom ili ste tip fotografa koji voli zasukati rukave i preuzeti kontrolu nad svakom funkcijom?

canon-750d

Sl. 2: Mnogi tzv. “ulazni” modeli (eng. entry-level) DSLR fotoaparata, kao što je Canon 750d na slici nude niz unaprijed podešenih načina rada, tzv. “scene” (eng. Scene). Profesionalni modeli nemaju takve mogućnosti (iako većina ima neki od automatskih načina rada). “Scene” vam omogućuju komotan rad, no za zahtjevnije uvjete fotografiranja bit će potrebno naučiti različite tehnike s ručnim postavkama fotoaparata.

olympus

Sl. 3: Želite li fotografirati sportska natjecanja ili životinje u divljini? Ako je tako, bit će vam potreban fotoaparat s velikom brzinom izoštravanja i okidanja i APS-C ili 4/3 (eng. Four Thirds) senzorom slike, kao što je Olympus OM-D, koji će dati sliku užeg vidnog polja nego fotoaparat sa senzorom slike tzv. punog formata (eng Full Frame). Primjerice, smanjeni senzor slike zrcalnorefleksnog fotoaparata Olympus dat će vašim teleobjektivima dodatnu moć – slika će izgledati kao slika snimljena dvostruko većom žarišnom duljinom objektiva na senzoru slike punog formata. K tome nije zanemariva ni činjenica da ste na teren išli s gotovo upola lakšom opremom.

nikon-d750

Sl. 4: Ako snimate u uvjetima vrlo slabog osvjetljenja trebat će vam fotoaparat s visokim ISO vrijednostima, kao što je Nikon D750 (tu će senzor slike punog formata pokazati svoju “moć”), a dobro će vam doći i neki vid stabilizacije slike (u tijelu fotoaparata ili u objektivu).

Za rad u studiju, snimanje portreta ili makro fotografije, dobro će vam doći način rada s direktnim pogledom (eng.  Live View) pri čemu ćete moći kontrolirati sliku i na velikom LED televizoru.

Na kraju tu su i praktična razmatranja; trebate li posebno izdržljivo tijelo fotoaparata  (zaštićeno od vremenskih nepogoda)? Da li veličina i težina fotoaparata igraju važnu ulogu u vašem izboru? Imate li određenu primjenu u vidu koja zahtijeva specijalni objektiv ili drugu dodatnu opremu? Svi DSLR sustavi ne nude isti raspon objektiva, a nisu ni svi fotoaparati kompatibilni s više specijaliziranih dodataka.

I ne zaboravite da je većina DSLR fotoaparata kompatibilna s mnogim objektivima i dodatnom opremom izvorno proizvedenom za SLR fotoaparate na film (od istog proizvođača ili kompatibilnih opcija treće strane), pa ako imate zbirku relativno modernih objektiva, koji su bili izvorno oblikovani za film, to može biti dobar razlog za zadržavanje na istom sustavu. Stari Minolta AF objektivi će raditi dobro s novim Sony SLT fotoaparatima, a svi Canon EF objektivi dobro će se slagati s aktualnim EOS DSLR fotoaparatima. Neki sustavi omogućuju kupnju posebnih prilagodnih dodataka pomoću kojih možete pričvrstiti, primjerice, Nikkor objektiv na Sony tijelo fotoaparata. Time nije potrebna zamjena seta objektiva koji već posjedujete. Kod nekih fotoaparata uporabom dodataka neke će se komforne funkcije objektiva isključiti (automatsko izoštravanje), pa ćete morati ručno izoštravati. Kod nekih proizvođača fotografske opreme automatski fokus će raditi samo s novijim objektivima, itd.

Kombinacija je mnogo, pa će vam uveliko koristiti ako se specijalizirate (barem u početku).

Više u nastavku…