Zagreb – izložba fotografija: Pavao Toth – CRNO BIJELI SVIJET

POZIVNICA(1)-CB-Svijet-FKZagreb

 

“When you photograph people in color, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!”

Ted Grant, kanadski fotograf, sjajno je opisao moć crno-bijele fotografije. Temeljena na principima igre svjetla i sjene, crno-bijela fotografija pažnju gledatelja usmjerava na sadržaj, naglašava radnju, širi posebnu atmosferu, udahnjuje dušu i stvara osjećaj svevremenosti.
Crno-bijeli svijet u koji nas uvodi Pavao Toth satkan je od trideset motiva sadržajno-ugođajnih suprotnosti. Za njega, boje kao da u stvarnosti i nije bilo, izblijedila je, pretočila se u suptilan odnos bijelih, sivih i crnih tonova koji upravo u toj gradaciji oslikavaju njegovo viđenje svakodnevice. Trideset fotografija, trideset bljeskova pretvorenih u trajanje, trideset trenutaka koje je valjalo izdvojiti i ne dozvoliti da nestanu bez obzira jesu li baš u tom času nekome bili važni ili ne. Za Totha su ti trenuci, ma kako obični ili svakodnevni, iz nekog razloga bili važni ili zanimljivi. Usklađivanjem dokumentarnosti i fotografske likovnosti te načinom kadriranja, biranjem kompozicije, odnosom svjetla i sjene, perspektivom ili odabirom zanimljivog lica, on kreira vlastiti doživljaj stvarnosti koja zbog izostanka boje svu pažnju gledatelja preusmjerava na fabulu.

Toth hoda i putuje, gleda i promatra, promišlja i bilježi fotoaparatom. Portretira svijet oko sebe. Djecu koja se igraju balonima od sapunice ili samotnog skejtera koji pleše sa svojom sjenom, zamišljene slučajne prolaznike izgubljene među jumbo plakatima, sajam antikviteta gdje se među predmetima iz dalekih prošlih vremena zrcali komadić sadašnjosti, modernu arhitekturu i zapušteno podmostovlje, košmar koji stvara jato golubova na trgu i Savu koja lijeno teče mimo svojeg grada, tihe, bijele i zimom okovane pejzaže, sneno maglovito jezero i olujne oblake ponad lelujava žitna polja, idilu uzoranog polja s dva konja i stado ovaca snijegom zameteno. Tu je i portret tamnopute djevojke zagonetna pogleda i lijepog osmijeha koja kao da poručuje svima: život je lijep, bilo da je osllikan bojom ili samo crno-bijelom magijom. A paun, rajska ptica koja je svojim raskošnim perjem ispunila čitav kadar, doima se kao fini filigranski grafizam. Svaka je fotografija zaseban mali crno-bijeli svijet, živopisan i zanimljiv, poetičan i dramatičan.

Bez obzira kada i gdje su fotografije snimljene, u gradu ili u prirodi, u Zagrebu, Grazu ili New Yorku, one su na neki način Tothov povratak u prošlost kada je cijeli fotografski svijet zaista bio crno-bijeli. Gledati u boji, a vidjeti crno-bijelo za njega je nostalgični priziv vremena kojeg osjeća i kojeg projicira fotoaparatom.

Neda Rački, EFIAP/g

O autoru:

Pavao Toth je rođen u Bjelovaru 1960. godine.
1976. godine u fotoklubu IRIS u Bjelovaru počinje se ozbiljno baviti amaterskom fotografijom i od tada izlaže na klupskim i žiriranim izložbama.
Od 2001. godine snima digitalno, a 2002. izlaže prve aktove napravljene u digitalnoj tehnici na IRIS-ovoj izložbi u Gradskom muzeju Bjelovar.
Godine koje slijede donose brojne nagrade na natjecanjima i radionicama u Hrvatskoj.
2014. godine postaje članom Fotokluba Zagreb i Fotokluba Rijeka.
Ovo je njegova prva samostalna izložba s isključivo crno-bijelim fotografijama.