Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Ukoliko ste propustili – Promišljati fotografski

Što je fotografija?

Od samih početaka povijesti fotografije vodile su se rasprave i borba između fotografije i slikarstva. Postavljalo se pitanje je li fotografija umjetnost pa su tako mnogi teoretičari umjetnosti u početku sumnjali u umjetničke mogućnosti fotografije. Smatralo se da je ona samo precizan odraz prirode postignut mehaničkim i kemijskim putem. Danas je jasno da je fotografija između ostalog i umjetnost i da fotograf ima čitav dijapazon mogućnosti za izražavanje svog osobnog pogleda na formu ili sadržaj i suštinu nekog događaja, predmeta, bića i svijeta oko sebe. On ima punu slobodu izbora kompozicije, izreza slike, rasvjete i svih ostalih postupaka kojima osnažuje svoj kreativni zahvat.

 

Mario Blazevic – Freedom

 

Možemo si postaviti pitanje: zašto moramo razmišljati fotografski? To činimo da bismo ostvarili konačni cilj i napravili dobru fotografiju, dakle fotografiju koja posjeduje sve odlike i elemente umjetničkog djela. Stoga, postavljamo pitanje što je to dobra fotografija i kako ju stvoriti. Kada danas pregledavamo kataloge boljih domaćih i svjetskih izložbi, vidimo da su na salonima i izložbama podjednako primane i nagrađivane one fotografije koje slijede fotografsku estetiku prve polovice prošloga stoljeća (koja je bila dosta konzervativna), kao i fotografije s estetikom osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća (koja se korjenito promijenila u idejnom i konceptualnom smislu) i fotografije suvremene estetike koja prolazi kroz modernističko razdoblje gdje se pod utjecajem moderne umjetnosti, znanosti, digitalne tehnike i tehnologije spajaju i isprepliću različiti žanrovi, stilovi i tehnike pa je teško prepoznati što je umjetnost, a što kič. Iz ovog bi se moglo reći da jedinstvenog recepta za dobru fotografiju zapravo i nema. Recept ipak postoji. Svaki ga autor stvara sam. Mora mnogo učiti, čitati, slijediti iskustva i nauk mnogih iznimnih fotografa (koji mu postaju uzori) i tako oblikovati neka pravila i postupke za stvaranje dobrih fotografija, kojih će se uglavnom pridržavati.

Evo nekih mogućih pravila:

  1. Fotografska slika mora biti neobična, posebna, intrigantna pa i šokantna;
  2. Nije važno što se snima, nego kako se snima;
  3. Običan motiv mora biti snimljen neuobičajeno (izborom motrišta, različitih objektiva i drugog pribora, odnosno korištenjem raznih izražajnih sredstava);
  4. Neobičan motiv može se snimiti uobičajeno i neuobičajeno;
  5. Fotografiranje je umijeće apstrahiranja pa u fotografiju treba unijeti samo ono što je nužno i potrebno;
  6. Snimiti dio cjeline („Manje je više.“);
  7. Na fotografskoj slici treba izbjegavati više interesnih točaka.

Važno je napomenuti da je fotografsko djelo rezultat autorovog znanja, vještina, intuicije, originalne ideje i mašte. Sve što u životu primamo emotivnim kanalima, prije ili kasnije dovede do zasićenosti (glazba, slikarstvo, moda i sl.), osobito ako je ostvareno istim stilom. Radi izbjegavanja ove pojave uvijek pri stvaranju trebamo težiti originalnosti u interpretaciji, odnosno stvaranju svog umjetničkog rukopisa. Fotografija podrazumijeva stalno eksperimentiranje, a eksperimentira onaj koji zna i umije te onaj koji posjeduje intuiciju i maštu.

Fotografiranje, odnosno fotografsko stvaralaštvo, podrazumijeva intelektualni napor. To nije opuštajuća aktivnost, ono traži znanje i vještine (poznavanje fotografske tehnike i tehnologije), disciplinu, veliku lucidnost, samokritiku, maštu, razgovor sa samim sobom sve dok se gledajući ne uvidi ono bitno, suštinsko, ono što pobuđuje interes, emociju, daje poruku, poduku i sl. Podrazumijeva i stalno praćenje literature i novosti iz svijeta umjetnosti i kulture, razgovor i izmjenu iskustva s kolegama (kritiku i razgovore o fotografiji u klubu), posjete muzejima i galerijama te pokazivanje svojih fotografija.

 

Navedeni tekst ulomak je poglavlja „1. Što je fotografija?“ iz knjige „Promišljati fotografski“ autora Davora Žerjava.

Impresum, sadržaj kao i neke od stranica knjige možete pogledati ovdje.

Specifikacije:

Cijena: 150 kn
Format: 21 x 20 cm
ISBN: 978-953-56785-0-2
Broj stranica: 224, boja
Uvez: meki
Godina izdanja: 2011.
Izdavač: Fotoklub Čakovec

Objavio – 25. siječnja 2012. – Objave, Teorija