Suvremeni objektivi: kako odabrati optimalan objektiv za vaš fotoaparat?

Proizvođači fotografske opreme sve nas češće iznenađuju vrhunskim postignućima u optici i finoj mehanici. Suvremena proizvodnja objektiva uključuje najnovije tehnologije obrade različitih materijala: stakla, plastike (asferične leće), fluorita itd., kao i primjenu antirefleksnih nanopremaza i drugih “čuda” današnje znanosti i tehnologije.

To sve daje superiornu optičku kvalitetu, kontrast i oštrinu, a time i visoku razlučivost, kao i cijenu. Današnji senzori slike s velikim brojem fotosenzora “gladni” su informacija (čitaj: definiranih detalja) i trebaju i takve vrhunske objektive, jer u protivnom se gubi smisao nabavke fotoaparata s velikim brojem megapiksela. To fotografe stavlja pred dilemu: što s objektivima koje već imaju?

Mogu li se na suvremenim digitalnim fotoaparatima uporabiti stari objektivi iz epohe filma?

film-senzor

Sl. 1: Objektivi koji su se proizvodili za fotoaparate koji su snimali na film mogu se uporabiti na suvremenim fotoaparatima koji koriste digitalnu tehnologiju, no razlika u kvaliteti može biti zamjetna. Film (1) nije reflektirao svjetlo natrag k objektivu na isti način kao što se to događa kod senzora slike digitalnog fotoaparata (2). Stoga su današnji objektivi s usavršenim antirefleksnim premazima bolji izbor za digitalne fotoaparate. Opravdava li poboljšanje kvalitete i cijenu, morat ćete presuditi sami.

Koji su dometi suvremene tehnologije u proizvodnji objektiva možete pogledati i na ovom videouratku tvrtke Canon:

 

Što je to optimalan objektiv za tijelo vašeg fotoaparata?

Kupovinom nekog od suvremenih fotoaparata s izmjenjivim objektivima (SLR ili SLT) često ćemo se naći pred dilemom: kupiti objektiv fiksnog žarišta ili neki od zoom-objektiva? Koji objektiv odabrati: širokokutni, srednji, tele…? Kupiti neki od objektiva istog proizvođača, kao što je i tijelo fotoaparata koji posjedujemo, ili odabrati neku tvrtku koja proizvodi objektive za “treću stranu”?

Pitanja je mnogo, kao što je i odgovora, a time nam odabir postaje sve težim. Još ako kažemo da će biti potrebno tražiti i optimalne kombinacije tijela fotoaparata i objektiva, situacija postaje još složenija.

Čemu sve to? Je li posrijedi još jedna zavjera inženjerskog lobija?

Ne baš… Posjedujete li neki od fotoaparata s visokom razlučivošću i želite li što višu kvalitetu snimaka, trebat će vam i adekvatniji objektivi. Bavite li se fotografijom iz entuzijazma, možda vam i neće biti potrebni baš najbolji objektivi ili ćete možda moći posuditi ono što želite isprobati. U svakom slučaju, dobro je znati da ono što piše na fotoaparatu može biti samo hrpa piksela bez definicije ako nemate objektiv koji će dati dovoljno detalja, a isto tako da će nabavka nekog objektiva visoke razlučivosti i stavljanje istog na fotoaparat s nižom razlučivošću također rezultirati degradacijom kvalitete.

U praksi se može dogoditi da će i do 45% vizualnih informacija (detalja) biti nezabilježeno (ili odbačeno) pri lošoj kombinaciji objektiv/fotoaparat.

U vrijeme analogne (kemijske) fotografije, kvaliteta slike ovisila je o dimenzijama fotografskog medija (filma), kvaliteti objektiva i kvaliteti filma (vrsti emulzije i veličini kristala srebra). Što je filmski materijal bio osjetljiviji, to je zrno srebra bilo veće pa je razlučivost bila manja, a time je i definicija detalja na fotografiji bila slabija. Isti objektiv montiran na različitim tijelima fotoaparata na istom je filmu proizveo istu kvalitetu snimke. Tada nije bilo potrebno tražiti optimalne parove tijela fotoaparata i objektiva.

Kod digitalne fotografije, situacija je drukčija. Mnoštvo modela digitalnih fotoaparata, uz dinamičan razvoj tehnologije proizvodnje sve boljih senzora slike, rezultiralo je velikim razlikama u načinima na koje će različiti senzori slike koristiti isti objektiv. Tako će neki objektiv vrhunske kvalitete i visoke razlučivosti, kao i visoke cijene, na nekom senzoru slike slabije kvalitete proizvesti sliku gotovo iste definicije kao i neki mnogo jeftiniji objektiv pa se možemo zapitati ima li potrebe investirati u vrhunsku optiku ako nemamo i adekvatni fotoaparat koji će moći iskoristiti moć objektiva.

Kako pronaći optimalan objektiv za tijelo vašeg fotoaparata?

Odgovor na ovo pitanje mogao bi biti izuzetno složen kad ne bi postojao servis DxoMark koji će vam pomoći u procjeni i ocjeni. Na tom mrežnom servisu pronaći ćete pojednostavljen mehanizam procjene većine objektiva novijeg datuma, a moći ćete vidjeti i kako funkcionira pojedina kombinacija objektiv/fotoaparat.

Kod starijih objektiva (koji se mogu pronaći na tržištu fotografske opreme po izuzetno povoljnoj cijeni), procjenu ćete morati odraditi sami ili pronaći na mreži što o tome misle neki stručniji fotografi (primjerice, Ken Rockwell).

Kako se služiti DxO Mark sustavom?

Sl. 2: Čim otvorite stranicu DxOMark, pojavit će se sustav selekcije. Možete upisati traženi pojam u tražilicu (1), definirati tražite li fotoaparate ili objektive (2), suziti traženje na samo neke brendove (3) i godine proizvodnje (4) te na kraju pokrenuti traženje (5).

dxo-fotografija-01

Sl. 3: Traženi parametar na gornjoj ilustraciji  “Nikon” i “Lenses” (objektivi) svih godina proizvodnje, rezultirao je selektorom za dodatno suženje odabira objektiva (1) i listom velikog broja testiranih objektiva (2):

nikon.fotografija

Sl. 4: Dodatno rafiniranje odabira objektiva možete obaviti selektiranjem različitih opcija kao što je, primjerice, model fotoaparata (1), žarišna duljina (2), vrsta objektiva (3), maksimalni otvor zaslona (4) itd.

Na ovom primjeru dobili smo pet kandidata na kojima su obavljeni testovi s fotoaparatom Nikon D750 (uz Nikonove objektive u tražilici su odabrani i objektivi Sigma (6)).

Klikom na znak (+) (7) na kraju svake stavke, možete odabrati objektive čije testove želite usporediti:

nikon.fotografija-dxo

Sl. 5: Naš su odabir dva objektiva koji će se prikazati na listi odabira (1). Klikom na “View comparisson” (2) moći ćete usporediti ova dva objektiva i podrobnije pogledati kako se oba ponašaju na odabranu fotoaparatu:

nikon.fotografija-dxo01

Sl. 6: Usporedba objektiva sastoji se od analize rezultata mjerenja (2) za određeni model fotoaparata (1), tehničkih karakteristika objektiva (3), pregleda svih izvršenih mjerenja (4) itd.

Kako bi vam se olakšao uvid u krajnji rezultat, u rubrici “DxO Mark Scores” naći ćete sumarnu ocjenu objektiva. Što je ocjena viša, objektiv je bolji pa možemo već na prvi pogled zaključiti da je Sigmin objektiv bolji od Nikonova (pregledom specifikacija (3) vidjet ćemo i da je mnogo skuplji, a želimo li podrobnije proučiti što je to toliko bolje, morat ćemo pogledati na karticu “Measurements” (4) gdje ćemo moći uspoređivati različite rezultate mjerenja).

U rubrici “Lens Metric Scores” ti su rezultati sumirani na najvažnijim karakteristikama objektiva kao što su:

  • oštrina (Sharpness) – koja je izražena u jedinici “P-Mpix” (percepcijski megapiksel), a tu su jedinicu izumili stručnjaci tvrtke DxO kako bi izbjegli tumačenje složenih MTF-grafova. Primjetit ćete da je ovaj podatak promjenjiv u ovisnosti o kombinaciji fotoaparat/objektiv pa će se ažurirati čim odaberete neki drugi model fotoaparata u izborniku 1,
  • transmisija (Transmission) koja se izražava brojem “TStop“, što je izmjerena svjetlosna moć objektiva, a ne broj koji proizvođač napiše na objektivu (primjerice, na testu je ova Sigma imala f: 1,7, a ne deklarirani f: 1,4),
  • distorzija (Distorsion) jest postotak koji pokazuje koliko će objektiv izobličiti geometriju slike (ravne linije u prirodi neće biti ravne na fotografiji). Većina ovih deformacija može se softverski ispraviti u naknadnoj obradi,
  • vinjetiranje (Vignetting) jest pad svjetline prema rubovima fotografije. Izražava se u brojci “f” (blenda). I ovaj nedostatak može se ispraviti u naknadnoj obradi fotografije,
  • kromatska izobličenja (Chr. aberation) jest broj koji će pokazati otklon oštrine prema različitim valnim duljinama svjetla. Što je ovaj broj manji, objektiv je kvalitetniji (i skuplji). Neka od ovih izobličenja mogu se ispraviti u naknadnoj obradi.

dxo-scores-fotografija

Nakon analize svih parametara za pojedine objektive na servisu DxO Mark, možete biti sigurni da nećete kupiti “mačka u vreći”, a i bolje ćete razumjeti čime fotografirate.

Još samo da istaknemo da smo se ovdje bavili “samo” tehničkim karakteristikama fotografske opreme i da smo kreativnu stanu ostavili za drugu prigodu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *