Objektivi: od A do Ž – 3.dio: Dodaci za objektive

U pretposljednjem članku iz serije Objektivi bit će objašnjeno što su to makro prstenovi, predleće, telekonverteri, sjenila i filteri. Pa pročitajmo….

Razvojem objektiva razvijeno je i dosta dodataka za objektive, kojima se područje primjena istih povećala i poboljšala. Najrašireniji dodaci su sjenila, filteri, telekonverteri, predleće i makro prstenovi.

short_long

Princip rada sjenila: sjenilo blokira upad zraka svjetlosti koje se nalaze izvan svjetlog stošca.
Te zrake ne doprinose formiranju slike, ali mogu izazvati neželjeni odbljesak.

Sjenilo ili tzv. “zonerica (eng. lens hood) je nastavak koji se pričvršćuje na kraj objektiva i sprječava upad one svjetlosti u objektiv, koja bi izazvala neželjeni odbljesak u objektivu i time pokvarlia sliku. Najčešće su plastični i u obliku krnjeg stošca. Na širokokutnim objektivima sjenila imaju često karakteristični izrez donje baze stošca u obliku cvijeta, kako bi se pri širim kutevima spriječilo vinjetiranje. Duljina sjenila ovisi o žarišnoj duljini objektiva: što je ona veća žarišna duljina i sjenila su dulja. Preporuča ih se nositi, jer osim blokiranja neželjenog svjetla, koriste dobro kao i zaštita od slučajnih udaraca objektivom.

DLU-0104

Sistem filtera u obliku izmjenjivih kvadratnih pločica. Sistem se sastoji od prstena (desno) koji se zavrću na objektiv, rame koja se natakne na prsten, i pločica filtera koje se umeću u ramu (najčešće u ramu stanu tri pločice istovremen). Prednost ovog sistema je da je za više objektiva s različitim promjerima prednjeg navoja potrebno kupiti samo odgovarajući prsten.

ColorFilter

Filteri koji se direktno zavrću na objektiv. Za svaki objektiv drugačijeg promjera jpotrebno je kupiti poseban filtar.

Filteri su dodaci za objektiv koji se sastoje od optičkog filtera koji se umeće na put svjetlosti do senzora / filma. Najčešće dolaze u obliku tankih prstena koji se zavrću na početak objektiva, ili u obliku pločica koje se umeću u posebne okvire ispred objektiva. Pomoću filtera se rade korekcije na završnu sliku: npr. filtrirati UV zrake, propuštati samo polarizirano svjetlo, boje korigirati prema plavoj ili crvenoj, pojačati kontrast i slično. Više o filterima bit će rečeno u zasebnom članku. Negativne strane filtera su da mogu uslijed lošeg stanja površine (zaprljanost, izgrebanost) narušiti kvalitetu slike i kao dadatni element na objektivu dodatno smanjuju količinu svjetlosti koja dopire do senzora / filma. Prvi nedostatak se lako otklanja pažljivim postupanjem i čišćenjem, dok o drugom nedostatku treba voditi računa pri slabijim svjetlosnim uvjetima. Koristan savjet je da se na svaki objektiv pričvrsti UV filter: jeftin je, blokira UV zrake, a na sliku ima neutralan učinak, pa je dobar kao fizička zaštita prednjeg elementa objektiva.

japan-set

Makro prstenovi različite duljine

Makro prstenovi (eng. extension tube) umeću se između objektiva i tijela SLR fotoaparata i time se dobiva slični učinak kao kad se kod makro objektiva prednja leća izbacuje prema naprijed. Tako se smanjuje minimalna udaljenost izoštravanja, pa se objektu snimanja može prići bliže, i time on postaje veći na slici.. Postoje razne vrste prstenova. Neki omogućuju autofokusu da funkcionira preko poluga ili kontakata s fotoaparatom, a neki imaju rudimentarnu konstrukciju i omogućuju samo manualno fokusiranje. Prsteni dolaze u različitim duljinama te se kombiniraju, ovisno o objektivu koji se koristi kod snimanja.

teleconverter_test664

Razlika u kvaliteti slike između slike snimnjene pomoću 2x telekonvertera (gore) i slike snimnjene bez telekonvertera (dolje). Lijeva polovica pokazuje uvećani centralni dio slike, a desna polovica pokazuje rubove slike. Vidljiv je veliki pad u oštrini i kontrastu primjenom jakog telekonvertera.Pad je još više izraženiji na rubovima slike.

Telekonverteri su po izgledu slični makro prstenovima, jedino nisu šuplji već sadrže dodatni optički element kojim se povećava žarišna duljina objektiva. Najćešće su oni faktora 1,4x / 1,7x / 2,0x / 3,0x što će reći da u kombinaciji sa objektivom od npr. 200 mm žarišne duljine daju 280 mm / 340 mm / 400 mm / 600 mm konačne žarišne duljine. Zvuči primamljivo no nažalost postoji i “kvaka“. Što je veći faktor telekonvertera to manje svjetlosti dolazi do senzora pa često osim duljih vremena ekspozicije i automatsko izoštravanje ne može raditi. još veći nedostatak je opadanje oštrine slike porastom faktora telekonvertera. Ona postaje “mekana”, neoštra, pa profesionalci često koriste samo 1,4x faktor.

Predleće su optički elementi koji se poput filtera zavrću na početak objektiva. Najčešće su dvije vrste: makro predleće, koje se mogu koristiti umjesto makro prstena da bi se smanjila minimalna udaljenost izoštravanje i širokokutne predleće (adapteri) koje su u biti suprotnost telekonverterima: njima se žarišna duljina smanjuje ( faktor manji od 1x, najćešće 0,5x0,9x ) tako da se mogu snimati širi kutevi od onih koje nudi objektiv. Takve predleće se u pravilu koriste kod fotoparata bez izmjenjivih objektiva.

Objektivi od A do Ž: 1.dio

Objektivi od A do Ž: 2. dio – Vrste objektiva